Bea Emilsson

Alla inlägg under januari 2010

Av Emilsson - 28 januari 2010 15:40


I tisdags befann sig Es07 och några fler esteter i vår svenska huvudstad, Stockholm. Väl där skulle vi besöka moderna museet, göra ett studiebesök på Stockholms stadsteater och slutligen mot kvällen också se Hamlet där.


Bussresan gick smärtfritt och vi var där i tid. Några dansare från Es08 släpptes av på balettakademien och sedan åkte resten till moderna museet.

Vi gick omkring och fick i uppgift att hitta en favorit och jag hittade faktiskt två som tilltalade mig lite extra men det fanns jättemånga intressanta och vackra verk och skapelser. Men de som jag föll lite extra för var ett svart/vitt foto (Les gosses de ville suite) av Robert Doisneau och en skapelse (The forest is the best place) av Alexander Calder.

Sedan fick vi fritid ett tag och vi passade på att äta på en trevligt litet ställe och kolla runt lite i staden. När vi skulle gå till stadsteatern för att göra vårat studiebesök sade vi att Anna Schönings iPhone med innehavande GPS skulle leda oss rätt. Men ack, så skenet bedrog. Vi hamnade ute på Skeppsholmen. När det var 10 minuter kvar innan vi skulle vara där ringde vi Lena. "Lena, vad gör vi om vi är ute på Skeppsholmen nu. Vi har gått fel, hur ska vi gå?" Hon berättade hur vi skulle gå och att det skulle ta 20 minuter i gångfart. Då tänkte jag: "Alltså, om vi går dubbelt så snabbt som gångfart är vi där på 10 min" och vi satte igång att springa. Vi kom fram, endast 1 minut sen. Ingen kunde ana var vi hade varit, vi såg bara väldigt fräscha ut sade Jolin och påpekade att vi var rödblommiga och att det såg ut att komma från utomhuskylan men nix den kom från värmen i våra kroppar.

Senare på kvällen såg vi Hamlet och jag måste säga, jag var och är än idag jättenöjd. Jag hade inga som hellst förväntningar på den eftersom att jag inte varit så flitig gällande teatrar i mitt liv. Men det var jättebra! Gustav Skarsgård spelade Hamlet och det gjorde han riktigt, riktigt bra.


Av Emilsson - 19 januari 2010 19:10


Dagen har mesta dels spenderats inne i Bergvallhallen där slutproduktionen har repats flitigt. Dock har jag hunnit med en hel del humor.

     Jag vill framför allt tacka Micheal-Buster från baksidan av scenen som piggat upp mina stunder av väntan på att få gå på och repa igen. Denne man jag talar om är en man utöver det vanliga. Bokstavligt talat. Han är gjord i plast, bär en uniformsjacka, har bara en arm och ett minimalt litet huvud. Tillsammans med min fantasi och rastlöshet skapade jag en vän att lita på de stunder jag var ensam bakom scenen. Han har ett varmt hjärta vilket bidarar till att han är generös när det gäller kramar. Dessutom är han duktig på att dansa vals.

     Sen har skämtet (också titeln på detta inlägg) varit ett uppskattat sådant dagen till ära. De människor som förstår franska förstår kankse också att nue betyder naken på franska vilket låter ungefär som svenska nu
"Bea, Pontus väntar på dig nu."
"Vi ska dansa overtyren Nue."
"Bea, kan inte du springa och hämta dem nu?"

... Jag kan hålla på hur länge som hellst. Så kul är det. I alla fall just nue. HAHA!


Senare på dagen var jag på röda korset tillsammans med Zanna och Lotta där vi fyndade litegrann. Sedan åkte jag med Zanna hem och åt en jättegod middag. Pappas stekta regnbåge tillsammans med en jättegod sallad och avocado. MUMS!


Nej, jag ska lämna datorn en stund och göra te. Jag gör det NUE!



Av Emilsson - 11 januari 2010 19:05


Titeln är på dett blogginlägg är ett utrdag ur Tomas Andersson wij - Sommar på speed och det är verkligen så det går till. Jag känner igen mig så väl. Du springer på någon på stan som du inte träffat på länge ni hinner lagomt säga: "Hej, hur mår du?" "Jag mår bra, hur mår du?" innan det snabbt i all hast kommer: "Vi måste ses!" sen är de som borta och du hör inget mer från dem, någonsin.


Jag sitter och gör tappra försök till att plugga men det dyker alltid upp något roligare som sätter käppar i hjulen för mina studier. Är det inte facebook så är det spotify och nu hamnade jag här. Ska jag någonsin bli klar?



Av Emilsson - 10 januari 2010 20:41


.. Det var vad pappa alltid brukade säga till mig när jag var liten och det var dags att gå till sängs och sova. Nu börjar det bli dags att säga det igen. "Dags att tänka på refrängen." Nu börjar skolan och jag klev upp tidigt i morse för att vänta tillbaka dygnet till skolrytmen igen. Nu är jag trött och ska snart lägga mig i sängen och läsa läxor. KUL!


Med detta säger jag hej då till livet!

HEJ DÅ!

Av Emilsson - 7 januari 2010 20:44


Nu vi hemma från Åre igen. Borta bra men hemma bäst.

Det var säkerligen inte ens meningen att vi skulle vara där de sista dagarna. Ödet ville något annat. Bilen slutade fungera på grund av kylan så vi kunde inte åka och handla mat. "Strandsatta" och hungriga fick vi nöja oss med pasta och tomatsås. Morgonen därefter (vilket var i morse) när vi skulle diska fanns inget vatten i kranen. Det hade fryst fast i ledningarna! Jag öppnade kranen fullt ut men allt som sågs var en ynka droppe vatten. Vi fick då smälta snö och koka bort bakterierna för att få vatten till frukostkaffet och till disken. 33 minusgrader är fan inte mänskligt så nu känns minus 18 (temperaturen i hemma i Bollnäs) som ett paradis. Jag sa det i bilen hem och jag säger det igen: "Jag ska aldrig klaga på värmen igen."


"You said Wadåoo" blev citatet från förra årets Åreresa då jag och Felix så att säga munhöggs i falsett på typsik amerikansk engelska. Vi sa saker som: "You want a Barbie? What about all of this?" Men när jag trodde att skämtet var över och jag ställde om min hjärna till svenska igen sa Felix något på engelska jag inte uppfattade och jag skulle fråga "You said, what?" eller "Du sa, vadå?" vilket blev "You said Wadåoo?". :P HAHA!

     Vad årets citat blev har jag ingen aning om men jag antar att tanken på kylan och att bli strandsatta är nog ett minne som heter duga.


Jag kan inte förstå hur folk en gång i tiden kan ha valt att bosätta sig på en sådan plats som Sverige när det finns andra ställen som inte blir så fruktansvärt kalla. Det går över mitt förstånd.

- Nu längtar jag till sommaren, mer än någonsin.



 

     

Av Emilsson - 3 januari 2010 17:21


Visst är det? Svårt att skriva 2010? Jag lyckas altid skriva 20010 av bara farten. Jag är för van med att skriva två nollor efter varandra.

Dessutom låter det heller inte bra när man förkortar det. En längre tid (dvs.i 9 år) har vi förkortat noll- och sedan siffran. -01, -02.. osv. Men nu blir det bara -10. Det klingar inte bra! Studen -10, Nv10, Op10.. Nej, inget funkar!


Men visst kan 210 bli ett bra år ändå fast det varken går att säga eller skriva.


Nu åker jag till åre och kommer tillbaka den 7/1 -10. Haha! Ni hör ju, det låter förfärligt! ... 7/1 -10... Tss!


Hur som hellst, nytt år med nya händelser. Allt annat lämnar jag bakom mig.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Skapa flashcards