Bea Emilsson

Alla inlägg under maj 2010

Av Emilsson - 22 maj 2010 19:13


  


Bara för att bilden talar för sig själv och för att jag blir alltid lika glad av den!

Av Emilsson - 22 maj 2010 18:28


Jag har gjort klart de flesta resterna. Jag har bara en sak kvar. Det förbaskade ESO-arbetet! Jag försöker gång på gån ta itu med det men det går bara inte. Jag försöker så innerligt komma på något bra att skriva men det går inte! Detta gör mig galen och kommer att bli min död. Nej då, nu ska vi se det i från den ljusa sidan. (Finns det någon?)


Idag spelade jag och Sara Englund på ett bröllop i Hå. Det skedde utomhus och det var fint väder ända tills vigseln var slut. Molnen kom då allt närmare och precis när gästerna skulle börja förflytta sig inåt kom regnet. Snacka om tajming!


I morgon ska jag se på min systers konfirmation och sedan prova smink inför balen. Det blir najs, det tror jag. Har tänkt mig något enklare och ganska klassiskt. Jag är inte så noga gällande sminket. Det kan bara bli bättre än om jag hade gjort det själv. Hehe! Carmen har lärt mig att sminka, men kanske inte så att det passar sig till vardags och framförallt inte för en bal. Eller vad tror ni, ES07- Ska vi köra på fetsmink till balen också? Laura's return! ;)


Apropå Laura. Jag har skrivit klart min rollanalys om henne. Jag måste då säga att slutet blev väldigt brutalt och läskigt. Men sådan är jag, brutal!
Här får ni ett smakprov på analysen från slutet:
     "Efter detta nederlag fick Laura helt enkelt för mycket. Hon tänker att, de som älskar henne lämnar henne och dessutom vinner hon ingen man till sin. Vad finns då kvar att leva för? Hennes hopp och livslust lämnar henne snabbt och hon finner ingen som helst inspiration i livet. Allt är nu mörkt.

Dagen efter den stora tjurfäktningsfesten ska Saskia, ägarinnan av värdshuset, gå till brunnen för att hämta dricksvatten till sin krog. Hon försöker gång på gång att nå vattenytan i brunnen med sin hink men det verkar som att det är någonting i vägen. Hon drar sakta upp hinken igen, tittar ner i brunnen för att se vad problemet är. - Där ligger hon, Laura, död sedan flera timmar tillbaka. Hennes tidigare så vackra ögon som nu endast är en tom blick och hennes hår som flyter vid vattenytan är vad stackars Saskia möts av en glad morgon som snabbt ändrar riktning och inte alls slutar lika glad som den började.


Den fridfullhet som tycktes synas i brunnen där hon låg var blott en syn. För det sägs att Laura kliver upp ur sin brunn om nätterna för att hämnas på de som svek, men framförallt för att få någon enslig själ att ta sitt liv med hennes. Ensamheten sägs vara som störst under ytan och Laura är, trots sin död, fortfarande mycket duktig på att manipulera folk till sin fördel. Så akta dig!"


  



Av Emilsson - 17 maj 2010 22:07


Nu är det verkligen inte alls långt kvar till vi ska sjunga om studentens lyckliga dar. Är de då så lyckliga som de påstår sig vara? Ja, jag skulle tro det. Vem kan vara lyckligare än en full och glad student. Trots att oviss framtid väntar den (oss) som går ut vet i alla fall jag att livet fortsätter på ett eller annat sätt.

     För min del ser ut som att det lutar åt Umeå, Strömbäck för att gå teckspråks- och dövblindstolkutbildningen. Långt namn på utbildningen och lång resa för att ta sig dit. Det har jag redan fått prova på då jag åkte iväg för att göra antagningsprovet. Det gick, för de som inte redan visste det, (känns som att jag sagt det tusen gånger till alla jag känner) ganska bra. Det var inte så mycket att vara orolig över. Jag som så länge var nervös över det var helt lugn på själva provdagen och dagen innan då jag kom fram till Umeå. Jag tror nästan att jag helt enkelt var mest nervös över resan dit, men som tur var så var redan Jennie där och väntade på mig när jag kom dit så det blev heller inget problem någon gång.

     Själva teckenspråksprovet gick bra, svenskaprovet (ordförståelse) tror jag gick hyfsat bra och det muntliga svenskaprovet gick också bra. Det var i alla fall vad svenskaläraren sa: "Den muntliga delen var absolut inget problem för dig." och det är väl ändå ett rätt bra betyg! :)


Nej, om jag ska kunna komma någonstans i livet måste jag först och främst ta studenten och för att jag ska kunna göra det måste jag plugga klart alla mina rester. I samhällskunskap A, psykologi B, Estetisk orientering (ESO) och svenska B. Yeah! Here we go...


TAW

Av Emilsson - 11 maj 2010 19:13


Jag är så ledsen över att vi hade föreställning när Tomas Andersson Wij spelade i Gävle i april. Som salt i såren så låter det sjukt bra från den spelningen också.

Så synd att jag inte fick uppleva det där och då. I stället får jag nöja mig med detta klipp på youtube. :P


Av Emilsson - 7 maj 2010 09:43


Jag har vaknat till liv. Jag är inte trött. Det fascinerar mig verkligen!

I stället har jag drabbats av Queen-feber! Men vad gör det!?


Detta är de låtar som nöts i mina högtalare för tillfället!

Queen-feber


  


Av Emilsson - 1 maj 2010 10:47


Nu har vi sjungit "vintern rasat" för full hals så nu väntar väl bara våren på att få entra vår vardag. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag längtar sjukt mycket efter sommar och värme nu!


Ska snart cykla ner till stan med mamma för att kolla på skor till balen innan jag sedan styr mot skolan för ännu en föreställning. Idag Sevilla-föreställning, i morgon Valentia. Nu kör vi hårt för det är inte många gånger kvar nu. Dessutom är alla (och då menar jag ALLA) föreställningar helt slutsålda. Det är ju fantastiskt!


Pluggmässigt så har jag ett arbete mindre nu. Det glädjer mig att nutidakonst-uppgiften är avklarad och inlämnad. Jag känner mig nu lite lättare på något vis.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards