Bea Emilsson

Alla inlägg under september 2010

Av Emilsson - 29 september 2010 17:43




Var en hel dag i skolan, kom hem och det första jag gör är att ställa mig vid spisen för att göra chili con carne. - Ambitiöst! Hur som helst så var det jättegott och det mest "matiga" jag ätit på till middag på länge. Men efter att ha varit så ambitiös måste jag lata mig en stund för att sedan orka ta itu med mina två böcker som måste läsas. (1: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, 2: Brev från tystnaden.)

     Så nu sitter jag här och lyssnar på The Knifes album Deep cuts. Det var riktigt länge sedan jag lyssnade på dem så jag kände att nu var det dags! Problemet är bara att skivorna är så gamla att alla efter spår 5 hackar. Tråkigt! Därför bytte jag nu skiva, i hopp om att Silent shout fungerar bättre.


I morgon ska jag tillsammans med klassen ha mysdag inne i Umeå. Linn, min klasskompis, har ibland stor hemlängtan och tror att det kan bero på att hon inte känner sig hemmastadd här i Umeå än. Orsak, hon har inte sett fler ställen i Umeå än Centrum och Ersboda. Dessa ställen är inte de finaste så jag förstår henne verkligen. Jag själv bor ju så fint så för min del är det lugnt, men jag ser fram emot en liten sightseeing i Umeå med mina najsa klass!


Jag har för övrigt beställt Wesc-hörlurar och funderar på att beställa boken Ps. lycka till ikväll. Har även köpt 5 nr av ELLE för 99 kr - Värt! Plus att jag får en premie från FACE. Coot! Haha, jag tänkte som så att jag lätt kan få lite långtråkigt här ute i skogen så då kan jag väl unna mig 5 tidningar som hamnar i mitt postfack 1 gång i månaden. Eller något i den stilen... Hur som helst så var det i alla fall billigt. (Och billigt är ju bra, eller hur?)

     Sedan var det ju det här med Håkan Hellström boken. Jag fick tips om den via min mail. Det vore ju kul att ha den. Kostar 200 kr. Ska nog tänka på det en stund till. Vi får se!


Nu ska jag göra te och börja läsa någon av böckerna. (Det lutar starkt åt Hundraåringen... Undrar varför?!) Nu har jag latat mig tillräckligt länge för att vara ambitiös resten av kvällen.



                                   


                 ?                                    Köpt                                    Köpt


Av Emilsson - 26 september 2010 21:52


Dagen började med att jag vaknade hos Viktoria bredvid Linn som snabbt behövde skjuts till Vasaplan för att där ifrån fortsätta med bussen hem till Skellefteå och sedan återvända till stan och skolan i morgon. Jag genomförde mitt uppdrag som taxichaufför och åkte sedan tillbaka till Viktoria för att äta frukost med henne och hennes pojkvän, Jim.

     Dagen fortsatte med att vi chillade med film fram till 13.30 då Viktoria skulle bege sig till jobbet. Jag begav mig istället hem till Strömbäck och gjorde mig lunch/middag. (Kalla det vad du vill)

     I övrigt har jag hunnit städat mitt rum, vårt gemensamma kök och vardagsrum. Senare på kvällen åkte jag tillbaka in till Umeå för att besöka UDI (Umeå dansimperium) en sväng. Det var helt okej. Ingen sensation, vilket jag heller inte hade förväntat mig. Det blev en kort visit men jag fick i alla fall dansa litegrann.

     Nu sitter jag här med min tekopp och ska snart göra min säng sällskap, igen. För, imorgon är en annan dag och jag måste sätta fart med pluggandet! Så det är väl bäst att sova...


Av Emilsson - 24 september 2010 23:25


Som jag nämnde i ett inlägg tidigare så var jag på tolklänganfest, lekte en lek där man fick egenskaper utdelade av någon annan i sällskapet. Jag fick som sagt egenskaperna: "Sprallig, Blödig, Full och Glad." Jag undrade först varför jag fick "Blödig" då ingen av dessa människor borde ha märkt det avsevärt. Jag själv tycker heller inte att egenskapen är min mest markanta. Den enda gången jag är blödig är när jag ser på film i min ensamhet. Orsaken är att jag tänker på saker, relaterar, saknar, vill ha, osv. Jag anser mig i annat fall inte alls särskilt blödig. Jag visar sällan känslor som tex. sorg och besvikelse bland folk. När jag är ensam kanske det är en annan femma, men... Jag? Blödig? Nej! - Förnekelse!

     Här sitter jag och gråter till "Se upp för dårarna". Är inte det patetiskt, så säg!? Okej, om jag gråter till Seven pounds, vilket jag alltid gör. Som ett litet barn! Liksom hulkar för att jag bölar så mycket. Men till ett svenskt komedidrama är fan inte okej. Men sådan är jag. Uppenbarligen. - Blödig!


Av Emilsson - 24 september 2010 19:26


Jag har varit ganska upptagen i veckan med att läsa alla böcker som skolan tvingar oss att läsa. Eller ja, det är två böcker och ett häfte, dock tjockt lik en bok. En bok vid namn "Brev från tystnaden" och handlar om hur det var att vara döv på 1800-talet. 340 sidor. På svenskan läser jag "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Det är som tur är inte någon tyngande bok. Den är lättsam och rolig men ändå seriös. Men så var det häftet också. Häftet som handlar om döva och dövkulrur. Jag vill inte påstå att ämnet är ointressant för det är det inte men lite långtråkigt är det minsann att på en fredagskväll sitta och läsa om dövgrupper i Sverige, om delkulturer och om dövkulturen i allmänhet.

     Det är vad jag hittills gjort av denna fredagskväll. Jag gav dock upp nyss då en fiolspelande Jonathan störde min koncentration en aning. Störde, i den bemärkelse att det verkade mycket roligare att gå ut till vardagsrumet istället för att ligga på sängen och läsa om Per Aron Borg. Så jag gjorde som de skulle gjort under romantiken. Jag följde känslan istället för förnuftet och lämnade boken på nattduksbordet för att sjunga till Jonathans fiol och Antos gitarr. 

     Jag gjorde mig lite te samtidigt som de börjar spela Nothing else matters. På något sätt kändes det lite nostalgiskt. Det är ju ändå Es07s nationalsång. Eller hur?

     Nu har de givit upp sina instrument, återvänt till sina rum och jag till mitt. Har inte lust att återgå till den tjocka, grå boken som väntar på mig bredvid sängen. Istället ska jag hämta min 70% choklad och faktiskt titta på Idol. Eller som de skulle sagt där hemma, Idiot.


Det här är vad jag kom att tänka på denna, kanske lite långtråkiga, kväll. Es07-sektens nationalsång. - Nothing else matters med Apocalyptica.


Av Emilsson - 19 september 2010 16:53


Jag sitter inne på mitt rum och tittar ut genom fönstret på den nu mycket blöta marken. Det är ett mycket regnigt Strömbäck jag möts av denna dag.

     Jag vaknade kl. 13.30 med godkänd anledning. Det var som sagt "tolklängan"-fest igår inne i Umeå. Jag, Camilla och Jenni tog taxin hem efter en lång tids väntan i kylan. Var hemma runt 5 - halv 6 på morgonen så jag känner att jag var värd denna långa sovmorgon.

     Det var riktigt kul igår, hur som helst. Vi lekte bland annat en hel del lekar. En kallades "älskling, älskling, älskar du mig så le". Den gick ut på att alla satt i en ring och en person stod i mitten. Denna person i mitten skulle välja någon av de sittande för att därefter göra precis vad som helst och säga repliken. ("älskling, älskling, älskar du mig så le") Den sittande skulle i sin tur svara "älskling, älskling, jag älskar dig men jag kan inte le." Log den utsatte blev den näste person i mitten och de bytte på så vis plats. Som kanske förstått gick leken ut på att inte le. Det blev riktigt kul!
     En annan lek vi gjorde var att skriva egenskaper på lappar. Du fick en lapp, skrev en egenskap, lade den i ett glas med de andra lapparna. Sedan skulle man dra en av dessa lappar och ge den till personen som man tyckte egenskapen stämde bäst på. Jag fick: Sprallig, Blödig, Full, Glad.

Haha! Är det sådan jag är? Eller var det kanske sådan jag var igår kväll?! Jag kan inget annat än spekulera.


Idag har jag inte gjort något annat än att tvättat och slappat. En skön dag och jag sitter fortfarande i pyjamas. Haha, jag har inte brytt mig om att byta till riktiga kläder. Det spelar väl ingen roll hur jag går klädd när jag bara är hemma?!


Nu ska jag kolla tvätten och skriva en matsedel för veckan. Måste ju planera!


Av Emilsson - 17 september 2010 13:18


Nu är det äntligen helg! Även om skolan är rolig att gå till så är det mycket tungt att kliva upp på morgonen. Förstår inte varför det ständigt är så svårt att gå till sängs i tid på kvällarna. Det spelar ingen roll hur trött jag är, jag sitter lik ändå uppe vid datorn och gör saker i sista stund. (Betalar räkningar, kollar mailen, skriver skolarbeten m.m) Allt gör jag precis innan jag borde sova istället för att göra det under dagen. Det är konstigt det där men så ligger det till.

     Har precis övat på min redovisning av mitt favoritrecept till teckenspråkslektionen på måndag. Det är roligt att visa ett recept på teckenspråk. För att göra det tydligare visar man hur man gör i detalj. Du visar att du knäcker äggen iställer för att säga: "Knäck äggen". Hur som helst har jag övat klart för en stund nu. Återgår till det lite senare för att nu bara sitta och chilla och lyssnar på, kanske också peppa, partymusiken från min spellista "Partej-Partej". Den ultimata partyspellistan om du frågar mig. En fin blandning av musik som i alla fall jag skulle vilja festa till.


Av Emilsson - 15 september 2010 14:36


Jag sitter inne på mitt rum, mitt trygga skydd. Ett skydd mot människor jag inte orkar träffa, ett skydd mot regnet som öser ner ute. (Okej, jag överdriver. Men det har öst ner tidigare idag!)

     Det som hör till i denna trygghet är en stor och god kopp te och min nyuppdaterade Höst-spellista på spotify. (Höst)


Bredvid mig ligger min inköpslisa som borde uträttas idag. På datorns skrivbord ligger ett påbörjat svenska-arbete som borde göras klart idag. Klockan tre har jag bokat tvättstugan. Fast det sistnämnda tror jag att jag skjuter upp till i morgon. Tvätten är det inte så bråttom med och här i denna lata tid gäller det att prioritera.


Av Emilsson - 14 september 2010 18:20


Det har varit några händelserika dagar nu ett tag tillbaka. Därav min ouppdaterade blogg. I vanliga fall är jag mer aktiv vid datorn än någon annan stans. Tråkigt men sant!


Nu ska jag gå till biblioteket. Dit ska nämligen ett helt gäng teckenspråkare gå för att bara sitta och teckna. Mys!

     Innan det ska jag bara påbörja ett svenska arbete. När jag väl har börjat är det mycket enklare att ta tag i det på riktigt. Jag vet inte varför men det är så jag fungerar.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards