Bea Emilsson

Alla inlägg under maj 2011

Av Emilsson - 30 maj 2011 19:04


Efter att ha fått se ett smakprov på en morgonsamling med Musikalakademien i form av ett utdrag från musikalen West Side Story skapade jag mig förväntningar om hur föreställningen sedan skulle vara. Nu, efter att ha sett hela föreställningen säger jag bara en sak, West Side Story med Musikalakademien överträffade alla mina förväntningar. Jag är imponerad över kvalitén på det hela då de bara har haft 4 veckor på sig att öva in två musikaler. Det finns bara ett svar, de måste vara otroligt begåvade och ha otroligt bra lärare. Jag är också imponerad över att flera personer turades om att agera samma roll men under tidens lopp ändå lyckades behålla sina egna tolkningar av karaktärerna och inte påverkats av andra. Bra! Jag vill dessutom slå ett slag för koreografen/dansläraren. Denne har gjort ett jättebra jobb. Snygga koreografier och de i sin tur väl utförda av MA-eleverna.

     Jag avundas dock inte dessa elevers repschema som de under den senaste månaden har slavat under. Långa skoldagar ända fram till kvällen och så gott som inga helger lediga. Men, jag hoppas ni tycker att det var mödan värt; för resultatet, det blev jättebra! Jag log och jag grät om vartannat.

     Så, för allt detta slit ska ni också få den cred som ni förtjänar. Ni är fantastiska och än är ni inte färdigutvecklade. Vi ska få se mer och en del av det redan i morgon. Det ser jag fram emot, då nalkas Cabaret.


Av Emilsson - 27 maj 2011 00:05


Idag avslutades en vecka av teckenspråk och äventyr på församlingsgården, öst på stan. Olga Svensson Richters föreläsning om CODA (hörande barn till döva föräldrar) blev ett bra avslut på en späckad praktik-/språkbadsvecka.

     Klassen började redan i söndags med gudstjänst på teckenspråk. Eller ja, prästen pratade på svenska och en tolk översatte till teckenspråk. Efter gudstjänsten fortsatte vi med någon form av bibelkunskap, genomgångs liknande (minns inte vad de kallade den exakt) som såg ut på samma sätt som föregående. Sen åt vi sopplunch, lärde känna några nya ansikten och tecknade. Söndagen avslutades med en föreläsning på teckenspråk om olika skadliga ämnen och kemikalier i allt från tandkräm till babyartiklar.

     Måndagen inleddes med ett besök på Gödheta Glashytta. Där fick vi veta hur man blåser glas för hand. Självklart detta också på teckenspråk. Efter det här åkte Linn med hem till mig och Vickie för att äta lunch och senare också middag innan vi senare på kvällen skulle bowla. Som ni kanske har förstått vid det här laget så har hela denna vecka skett på teckenspråk, då detta var en språkbadsvecka.

     På tisdagsmorgonen begav vi oss mot Tallbergsbroarna nära Bjurholm, runt halv-nio-tiden. Vi tog oss dit med två minibussar och under resan tecknades det massor. Vi fick en guidad tur på detta museum om Tallbergsbroarna, fikade och gick sedan ute i det kalla vädret där vi beskådade de gamla, gigantiska tre broarna. Vi åt lunch inne i Bjurholm och tog oss sedan till Älgens Hus. Det var en farm med älgar, tama utan dess like. De kom då man ropade på dem ("Charlie!! Isak!!") och de var så pass snälla och lugna att man fick stå i deras hem (hagen) och också klappa dem. Det var verkligen en upplevelse! Nu vet vi alla också massor om älgar.

     I går, onsdag, åkte vi med bussen klockan 8.00 till Skellefteå. Där besökte vi Boda Borg. Det var ännu mer en upplevelse men framförallt otroligt bra övning. Boda Borg på teckenspråk. Om man inte förstår varandra märks det väldigt tydligt. Då klarar man inte rummet. Smart drag av lärarna tycker jag, mycket smart! Vi fick praktisera vårat språk betydligt, både där på plats och på bussen dit. Efter Boda Borg åkte vi till Skellefteås dövförening för att bara umgås och äta middag innan umeborna skulle ta bussen hem igen. Självklart blev det än mer teckenspråk på bussen hem också. En intensiv och mycket rolig dag.

     Idag torsdag var det tänkt att vi skulle vara på Tropikhuset för att titta på djur, fika och teckna men tyvärr anmälde inga döva sig till denna aktivitet då de flesta var upptagna idag, så det blev inställt. Det innebar att vi istället fick en skön dag att återhämta oss på och ladda inför kvällens föreläsning som jag nämnde tidigare.


Summa summarum, det här har varit en väldigt givande vecka och jag tycker personligen att jag bara på dessa dagar har utvecklat mitt teckenspråk. Det blir väl så när man får möjlighet att testa sina kunskaper i verkligheten. Våran språkbadsvecka kan jämföras med att en spanskaklass åker en vecka till Spanien. Det är lärorikt och en betydande del i det hela är att göra sig förstådd på det som du hittills har lärt dig. Det du inte kunde tidigare får du däremot lära dig nu. Perfekt! Jag är absolut helnöjd. En vecka av upplevelser och nya vänner.


I morgon är vi komplediga för söndagens gudstjänst men klockan 13.00 ska jag titta på Musikalakademien som ska framföra West Side Story. Jag är taggad och ser jag fram emot det! Först ska jag sova riktigt gott!

God natt!


Av Emilsson - 8 maj 2011 14:39


Jag begav mig ut på upptäcksfärd runt östra Ersboda. Jag ansåg för det första att jag behövde motion och för det andra så insåg jag att jag inte har särskilt stor koll på just östra Ersboda. Jag har tidigare hört att det ska finnas ett elljusspår någonstans i dessa trakter men har aldrig fått höra exakt var. Över min förväntan så tror jag bestämt att jag hittade spåret. Det var i alla fall ett elljusspår med stigar och skogsvägar kors och tvärs. I denna djungel av stigkorsningar spenderade jag 2 ½ timme med att försöka ta mig runt och också ut därifrån. Lättare sagt än gjort då någon som jag ska försöka hitta rätt i ett motionsspår med så många vägskäl som detta. Det fanns skyltar efter varje skäl med tre olika färger på; gul, röd och blå. Ibland kombinationen gul, röd och blå. Ibland gul och röd eller bara röd, och ibland bara gul. Det var i alla fall dessa 4 kombinationer som jag såg, antar att det också fanns bara blå någonstans. Efter kanske 4 km förstod jag att färgerna stod för längden på banan och förstod också då att jag följt den längsta av dem; gul. Min magkänsla sade mig att röd = dåligt, gul = bättre. I det här fallet hade inte min magkänsla rätt. Men, lite motion har väl ingen dött av, fast en 2 ½ timmas joggingtur/power-walkrunda var väl kanske att ta i. Tänkte besöka UDI ikväll också och dansa lite. Vi får se om jag lever då. Nej, så farligt är det väl inte riktigt men jag märkte tydligt att jag inte har sprungit på hela vintern. Var tog konditionen vägen?

     Dock märkte jag nu att det växer tussilago i dikeskanten i skogen. Våren är här! Bara si sådär en månad senare än Stockholm.


Nu ska jag sy om en klänning som jag köpte på H&Ms rea igår. Storlek 36, jag ska göra om den till en 38a. Det är så bra att ha en symaskin!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards