Bea Emilsson

Alla inlägg under juni 2011

Av Emilsson - 28 juni 2011 15:23


... Det fick jag svart på vitt idag när jag var där. Jag och Jennie diskuterade med Johan från Göteborg vad som är rätt. Han var envis om att det hette Vårdscentral medan jag och Jennie tyckte att Hälsovårdscentral var mer korrekt. Jag vet nu att båda alternativen kan vara rätt då centralen i Rättvik heter Vårdcentral och här i Bollnäs Hälsocentralen Mitt Hjärta. Jaja, nästan rätt iaf. Jag är om inte annat helt säker på att den har hetat Hälsovårdscentral en gång i tiden.


"Jaa, kom till sak nu då!" Ja, okej. Här kommer faktat om varför jag var på Hälsocentralen idag.

Igår var jag yr och hade extrem huvudvärk. Senare på kvällen fick jag också feber. Jag fick en tid hos en läkare idag. Väl där fick jag berätta om varför jag var där och massa om mig själv och min släkt osv. (Ni vet hur det brukar vara.) Läkaren kollade blodtryck, vilket var perfekt och öron och ögon såg också bra ut. Efter det togs det blodprov och urinprov och läkaren kunde konstatera att jag hade jättefina blodvärden men hög sänka. Normalt sa han låg mellan 8-9, mitt låg på 45. Alltså har jag en infektion någonstans i kroppen men de kunde inte se exakt var. Urinprovet skulle odlas och sedan skickas till Gävle och jag vet inte om jag får provsvaret efter det kanske. Hur som så fick jag i alla fall Penicillin som jag ska ta i 10 dagar och därefter höra av mig till Hälsocentralen igen för att göra ultraljud på mina njurar.


Det var det, nu kanske jag slipper dra hela den här historien igen. :)


Av Emilsson - 25 juni 2011 19:06


Midsommarafton har varit, så vart är nu finvädret?

     Hälsingland är fint ändå, det konstaterade jag när jag åkte till och från Tomterna igår. (Tomterna ligger, för de som inte vet, i närheten av Järvsö. Utgå från Bollnäs, åk norrut mot Järvsö. Strax innan Järvsö finns en by som heter Undersvik och ligger intill Ljusnan. På andra sidan älven, mitt emot Undersvik, där ligger Tomterna.)

Även då det är dåligt väder är där vackert. Trots regn går Ljusnan som en silvrig pulsåder genom berg och dalar. Trots grå himmel och tunga moln är bergen vid horisonten lika blå. Och trots åskmörka moln är skogarna och ängar med fallfärdiga fädbodar på lika mystiska och trollbindande som annars.


Jag gillar mitt Hälsingeland!

Engmans Kapell – Hälsingevind


Av Emilsson - 8 juni 2011 15:33


"Sommarlov, vi väntat på. Sommar lov, vi snart ska få. Ja visst är fröken och skolan bra men sommarlov vill vi ha" sjöng alltid någon klass på skolavslutningen under lågstadiet. Det var längesen jag hörde den på en avslutning och jag tror inte på att jag kommer att höra den i år heller. Däremot ska jag sjunga en liten sång. Både i morgon på Öppen Scen och på fredag då det är skolavslutning. Det ska bli kul!

Något som inte är så kul att medan jag sitter och skriver det här blinkar en liten annons i högerkanten:
"Yrsel, myrkrypningar, domningar, dålig balans, nedsatt känsel?  Det kan vara B-vitaminbrist... Äter du regelbundet och allsidigt? Gör vårat test."
Jag inser att det stämmer ganska bra in på mig så jag gör testet och texten "Du äter alldeles för lite B-vitamin. Du är i riskzoonen att drabbas av brist eller så har du redan brist på B-vitamin. Kolla upp det hos en doktor." dyker upp på skärmen. Jaha, låter som att jag måste gå till någon läkare och göra prover. För så yr som jag är vissa gånger är verkligen inte bra och enligt den här sidan (b-vitaminbrist.se) verkar det som att jag ligger risigt till.


Idag ska jag och Vickie till dövföreningen och sedan vidare till Harry's för irländsk jamkväll.


På söndag åker jag ner till Bollnäs, förresten.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards