Bea Emilsson

Alla inlägg under november 2012

Av Emilsson - 8 november 2012 15:48


Jag har funderat ett tag på varför det är så dyrt att åka tåg, men nu har jag kommit till den punkten i mitt funderande att jag skriver ett blogginlägg om det. Varför är det dyrare att åka tåg jämfört med flyg? Hur kommer det sig att jag kan få en enkelbiljett från Umeå till Arlanda med SAS för 568 kronor och att min tågbiljett med SJs nattåg kostade 839 kronor samma väg? Jag betalar verkligen inte extra för någon sorts standard eller lyx. Liggvagn är inte direkt något glammit färdsätt kan jag gott intyga efter min resa förra helgen. Hytten delades med 5 andra random resenärer, varav den ena var fotbollstränare för ett fotbollslag i samma vagn. Ett fotbollslag med 25-åriga killar. Låter det lugnt och fridfullt? Jag vill även tillägga att det inte var så harmoniskt att ha deras tränare i sängen under mig heller då denne verkade ha en tendens till nattfisar. Sov jag kan man fråga sig. Summa sumarum kanske två timmar. Jag blev rådd av Företagsresor att välja en liggvagn. Rådd av orden "då kan du nog sova lite bättre". Hela resan tänkte jag "det är säkert 100 gånger lugnare i sittkupén!" På vägen från Stockholm till Örebro, mitt på dagen på ett överfullt SJ regionaltåg kunde jag däremot sova.

     Varför jag inte flyger? För att jag inte vågar det ensam. Tåg har jag åkt massor av gånger, vet hur det går till utan att fråga någon som ser att att vara en trygg klippa i stormen. I tågsammanhang är jag själv den trygga klippan  som andra har en förmåga att luta sig mot. Så ja, jag får väl stå mitt kast och uthärda pinan för att få självsäkerhet framför bekvämlighet.

    Rent miljömässigt undrar jag också varför ett miljövänligt alternativ ska vara så orimligt dyrt? Varför uppmuntras vi inte, vi som kan ändå tänka oss en skumpig liggvagn på ett nattåg som färdmedel? Miljöpartiet, vart är ni när jag behöver er?


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards