Bea Emilsson

Alla inlägg under augusti 2013

Av Emilsson - 27 augusti 2013 21:05


Jag tittade just på Min Sanning i SVT 2, ikväll med Margareta Winberg. Hon är nog en av de vettigaste människor som jag har sett i TV på länge. När jag är trött på Idol och alla INC-program från TV6 finns där SVT som den klaraste stjärnan på himmelen. Bara redo att lysa med sin glans i kontrast till alla såpoperor och talangtävlingar.

     Margareta Winberg tar upp väldigt mycket intressant i programmet (http://www.svtplay.se/video/1415908/del-2-av-8-margareta-winberg) och några saker däribland påverkar mig lite mer. Bland annat det som hon tar upp om kvinnor i maktpositioner. Mona Sahlin var den första kvinnan att bli socialdemokraternas partiledare, en plats som kort senare ersattes av ännu en man. Winberg kommenterar det hela mycket intelligent; "jag trodde att socialdemokratin var redo för en kvinnlig partiledare, men tydligen inte." Det tycker både hon och jag är beklagligt. Margareta sa att det var beklagligt på grund av all förberedelse och grund som lagts åt detta under en så lång tid och ändå var inte socialdemokratin redo. En partiledare för socialdemokraterna ska nämligen vara en patriarkal, stark ledare i form av en medelålders man. Jag, i min tur, tycker att det är beklagligt på grund av att den nyss nämnda ledartypen har vi sett så många av att vi tappade räkningen någonstans på 60-talet. Det är dags för en förändring. Inte bara på det här planet, utan överallt. Vi kan inte ändra det förflutna, vi bör inte gräma oss över det förgångna och vi kommer aldrig att kunna resa tillbaka i tiden. Därför ska vi se framåt, hitta nya lösningar, lämna plats åt unga och innovativa ledare (och då menar jag inte hashrökande CUFar) och för en gång skull låta solen lysa stark över gubbväldet.

Av Emilsson - 22 augusti 2013 15:39


Jag var trött imorse när väckarklockan ringde men det var ändå inga större problem att kliva upp efter en sådan gårdagskväll. KWAAI spelade på Scharinska. KWAAI är alltså ett musikutbyte/samarbete mellan Sverige och Sydafrika. Svenska hiphop-artister tillsammans med Sydafrikanska förenas i en musikalsk succé. Tillsammans har de skapat något näst intill magiskt. Minst sagt magiskt var det också igår när Queen Of Any Circumstance framfördes av Cleo, Mic Substance, Kristin Amparo och Adam Tensta. Stämmor, finkänslighet och innerliga, ärliga ord. Visst hade jag förväntningar på att det skulle bli en grym kväll, ändå sveptes jag likt omkull vid fötterna av de Sydafrikanska gästerna. De gjorde intryck på mig. Inte nog med att det kändes oerhört stort att se så långväga resande i Umeå. Människor som jag bara sett på Youtube och hört på Spotify stod nu en meter ifrån mig. Dessutom var det alltså också, musikaliskt sett, bland de bästa liveakter jag har sett. Ja, jag blev nog lite starstruck och denna gång var det inte av Cleo eller Trainspotters. Denna gång fångades mitt intresse och min pinsamt avslöjande "jag-är-starstruck"-blick av Kanyi, Mic Substance, Driemanskap, RantoBokgo, Eli Maysarah och Khosh. Utöver detta så slutar Dirty Jens heller aldrig att imponera.

     Nu har jag äntligen fått min skiva också. Dock inte tröjan, den får jag vänta lite till på. Sen kan jag titulera mig som "på-gränsen-till-för-hängivet"-fan.


Badman, kvällens avslutningsnummer, var lika grymt som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Ett värdigt avslut på kvällen tillsammans med ett extranummer i form av Zig Zag i ny version; nu även på xhosa.

 



Av Emilsson - 17 augusti 2013 10:02


Med intervallregn menar jag såklart inte att det stannar av ibland. Inte som intervallöpare gör. Nej, det regnar mer eller mindre. Mindre, då behöver du ändå ett paraply och ett par stövlar. Mer, då menar jag så som det regnar i Big Fish. När regnet slår mot rutan ser jag inte ut. Jag känner mig instängd. Tur då att jag har fina vinylskivor till sällskap!


Av Emilsson - 14 augusti 2013 20:41


Jag hatar Zalando nästan lika mycket som jag hatar Ellos. Det värsta är att Zalando råkar ha väldigt fina klänningar, men jag hatar dem ändå. De vet precis vilka klänningar de ska sticka upp under näsan på mig med deras riktade reklam. Just som jag skriver detta cirkulerar det ett 20-tal, kanske fler, olika klänningar i högerkanten och minst hälften råkar vara sådär fina att jag till och med klickar på dem. OCH DÅ FÅR JAG ÄNNU MER RIKTAD REKLAM FÖR DÅ FATTAR DE VILKA JÄVLA KLÄNNINGAR JAG GILLAR! Ååååh! Dagens konsumtionssamhälle. Jag som just har rensat garderoben också, jag ska inte ha något mer! Värst är klänningarna från Mint&Berry (har för övrigt aldrig hört talas om det märket, för jag kan inga märken) för deras klänningar är fina allihop, och de har en hel del billiga dessutom. NEJ! STOPP, BEATRICE EMILSSON! DET RÄCKER!


Men jag är duktig, jag har inte köpt någonting än. (OCH DU SKA INTE HELLER GÖRA DET, DITT DUMMA FAN!) Och ja, jag skriver med mig själv. För att förstärka min motståndskraft. Jag vet vart jag står i denna fråga men den där butiken lyckas rubba min balans och snedställa mitt sinne. Suck!



Av Emilsson - 11 augusti 2013 16:31


Det är mycket som gör mig trött. Varför bedrivs det, till exempel, forskning på anti-rynkkrämer för kvinnor som ska fungera lika "bra" som en laserbehandling? Varför visar alla kvinnor inom friidrott magen och halva rumpan? De springer väl inte bättre för den saken skull. Men om så är fallet, vill inte män också springa snabbare då? Och varför sitter Rickard Olsson i sitt TV-program Sommarkväll och säger att män borde visa upp sin kvinnliga sida mer genom att diska istället för att visa sig manliga vid grillen?

     Jag blir trött. Jag blir irriterad. Matt! Sådana stunder tänker jag att jag ska göra en insats för världen genom att sluta med allt som anses vara "kvinnligt". Till exempel sluta diska och börja grilla på heltid. Men då bekräftar jag ju bara att det finns kvinnogöra och mansgöra, i och med att jag tar avstånd från allt "kvinnligt". Nej, män och kvinnor gör samma saker för att de vill eller måste. OCH de skall göra samma saker med samma intentioner. Kvinnor ska inte behöva raka sig under armarna bara för att vara snygga inför männen. I så fall ska också män behöva göra det för att vara snygga inför oss kvinnor. Tyvärr så träffar jag få kvinnor som skulle säga att alla män med hår är fula (för i så fall skulle ju nästan alla, utom modeller, vara fula). Nej, män blir bara snyggare med lite behåring. Jag har hört "nej, inga buskar under armarna, det är äckligt, men lite är OK" som den värsta av kommentarer gentemot mäns hår. Kvinnor har också hårväxt, det kan jag informera alla pojkar som åldras i dagens samhälle med mammor och systrar i sin omgivning som har mer hår i handflatan än på benen och under armarna. Dessa pojkar blir alltså rädda och äcklade av kvinnor. För kvinnor har hår! (Och inte bara på huvudet, för det håret ska det nämligen vara långt och välvårdat!) Till och med andra kvinnor tycker att hår är konstigt. När jag med en veckas stubb under armarna går på gymmet för att träna och bli svettig då har jag minst två kvinnor som sneglar nervöst på mig då vi gör overhead extensions i spegelsalen på ett Body Pump-pass. Då undrar jag, har ni aldrig sett er själva? Eftersom att ni sannolikt äger en vackert utvald Gillette Venus så borde ni veta om att ert hår också växer? Annars skulle väl den där rakhyveln vara en totalt onödig utgift? Eller tänker ni kanske: "har hon inte råd med en engångsrakhyvel ens?!". Det kan ni ta och fråga männen i friviktsgymmet just här bredvid också. Men vet ni vad, männen i friviktsgymmet behöver ingen rakhyvel för de bedöms inte efter hur snygga de är utan efter hur mycket de klarar av att lyfta. Kvinnorna i spegelsalen bedöms inte efter hur hårt de tränar eller för deras teknik, utan för hur snygga deras kläder och skor är, hur få rynkor hon har i förhållande till ålder och självklart - hur smala de är.


Kvinnor bedöms, som bekant, efter utseende. En ful kvinna är ingenting värd, en snygg kvinna är en bra kvinna. Hon ska passa i alla klänningar och får absolut inte ha samma klänning två fester i rad. Män har alltid samma kostym. Har hon rynkor när hon närmar sig 50 år är hon ingenting lägga sin energi till att lyssna på. En man med rynkor däremot är en vis och erfaren karl i sina bästa år. För män blir inte sämre med åren. Kvinnor har tydligen ett bäst föredatum.


Jag blir så trött. Vill förändra! Men jag vet att jag aldrig kommer kunna göra det ensam. Men räkna med att hitta mig vid grillen med en kall öl i handen varje kommande grillfest.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards