Bea Emilsson

Alla inlägg under november 2013

Av Emilsson - 18 november 2013 18:46


När jag tänker och funderar behöver jag skriva ner mina tankar. Eller berätta dem för någon. Ofta blir den här "någon" min vän Ebba. Eller i form av diskussioner på skolan. Här är i alla fall mina funderingar från sistone:



Lek med tanken; hur skulle Thoralf Alfsson, eller någon annan fundametalist-SD:are, göra om de flydde till ett annat land där landet ifråga tvingade dem att byta kulturell tillhörighet bara för att de var tvunga att byta land. Skulle de kunna byta bort sin etnisitet, religon och sina traditioner? Nej, de skulle förståss fortsätta att vara fundamentalistiska svenskar även om de flydde till Somalia. Så vad är skillnaden när det gäller det omvända fallet? Jag använder ett exempel ur Özz Nûjens "Dålig Stämning": "Tror ni att när min mamma flydde ensam med fem barn över ett minfält så tänkte hon 'Hörrni, vi måste fly till Sverige och bli till svenskar.' Nej, vi flydde för att fortsätta få vara kurder. Annars kunde vi lika gärna ha stannat kvar i turkiet och säga 'Ja vi är också turkar, inga problem'."


Jag har tänkt på varför tårtningen av Jimmie Åkesson upptog så mycket mediauppmärksamhet. Jo, det var ju ett hot mot demokratin och det håller jag med om. Jag har tänkt på varför misshandeln av Liza Jonsson (http://www.vk.se/1021865/skolpolitiker-misshandlades-i-sitt-hem-i-natt) upptog så väldigt lite av medias uppmärksamhet. Jo, hon var ju kvinna till skillnad från Åkesson som är en vit kränkt man. För att misshandla en kvinnlig politiker i hennes hem är ju absolut inget hot mot demokratin så pass att det borde bli en riksnyhet och debatteras i Debatt. Däremot måste tårtningen av en vit kränkt man bli det.

 

Jag har tänkt på att Jonas Gardell och Soran Ismail är väldigt fina människor, även om jag aldrig har träffat dem. Dem skulle jag gärna möta när jag går hem själv mitt i natten. Utan Anti-rape Wear (!!)(http://www.youtube.com/watch?v=Bf8Mft6aYlY) vilket är ännu en sak som jag har tänkt på. Bra uppfinning men den borde inte ens behöva uppfinnas. Inte behöva existera. Varför ska inte kvinnor känna sig säkra när de promenerar. Det spelar ingen roll om det sker klockan 13 eller 01. Det här sänder ut fel signaler. Men fram till dess att folk har Fattat att det här är fel sak att lägga ner tid på att uppfinna, fel sak att behöva, så är det väl en bra grej att ha när man möter järnrörsbeväpnade, vita, kränkta män i mörka gränder. Då skulle även jag behöva ett par Anti-rape Underwears för att känna mig trygg.


Jag har tänkt på att vi äter alldeles för mycket kött. Det insåg jag i en situation med samtalsämnet: "jag-har-inte-råd-att-köpa-kött-egentligen-så-jag-letar-aktivt-efter-den-billigaste-affären". Detta resulterar i att de köper kött från gigantiska stormarknader som slänger, lite löst gissat, en tredjedel, kanske en fjärdedel, av vad de köper in. Detta resulterar i att de köper kött från gigantiska stormarknader som köper in så mycket kött att det släpper ut enorma mängder koldioxid bara för att framställa deras lika enorma köttbeställningar. Nej, vegetarisk måndag for the win säger jag. Då har vi lite pengar över till att köpa bättre kött nästa gång, eller lite pengar över till att köpa bättre råvaror. Jag kanske låter som en hippie när jag säger det men en vegetarisk måndag skulle vara bättre för alla. Färre djur skulle behöva produceras vilket innebär bättre möjligheter till bra djurhållning. Färre djur skulle behöva produceras vilket innebär mindre klimatpåverkan. Och till det vi alla egentligen trånar efter, vi lever längre.


Och så har jag funderat på vad Stromae egentligen sjunger. Att det är franska, som jag absolut inte behärskar, det förstår jag. Men jag hör bara "Vo är do pappa?" och "Ute, pappa ute. Ute, pappa ute. Ute, ute! Pappa ute!"




Av Emilsson - 14 november 2013 15:34


I ett inslag från Västerbottensnytt (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/sd-har-bildat-ungdomsforbund-i-lanet) berättar en ung tjej med rötterna i Stockholm att hon har flyttat till Västerbotten för att få Sveriedemokraterna att växa, hon tror att det finns goda möjligheter till just detta. Målet är att bli största parti i skolvalet 2014, trots föga framgångsrik historia i länet. I inslaget kan vi se en slogan tillhörande partiet "Ge oss Sverige tillbaka". Jag frågar mig bara vem som ber om att få Sverige tillbaka? Denna unga tjej har levt i Sverige kortare tid än Soran Ismail, än Özz Nûjen, än väldigt många svenskar med rötterna någon annanstans än i Stockholm. Ändå ber hon och hennes partikamrater om att få Sverige tillbaka. Vem har för det första tagit Sverige? Kan man snatta ett land? Innebär landsgränser att bara de som föds innanför kartlinjen får räknas som svenskar? Nej men, jag fattar liksom inte vem som har tagit Sverige och vem som egentligen äger jorden. De som har rätt i resonemanget "Ge oss Sverige tillbaka" är Promoe och Timbuktu: "Som om ni hade patent på vad som kallas svenskt. Svenskhet förändras ständigt och jämt och har gjort så ända sen den dagen Sverige fick en gräns".


Jag hoppas nu innerligt och håller mina tummar hårt för att Josefin Helander och hennes ungdomsförbund misslyckas med att få fäste i Västerbotten - den enda plats som jag, efter motdemonstrationen på rådhustorget, trodde kunde undgå hat och rasism.

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards