Bea Emilsson

Alla inlägg under mars 2014

Av Emilsson - 30 mars 2014 12:22


Jag antar att jag nu blottar en av mina fördomar i och med att jag nu delger den här upplevelsen.

     Jag mötte en blick idag. Jag brukar möta folks blickar, för det är trevligt och socialt. Men den här blicken var kall, hård och aggresiv. Inte den trevliga typen direkt, den som man får ut någonting av att prata med. Personen med denna blick bar kläder och såg till det yttre ut som en typsik skinhead/medlem i svenska motståndsrörelsen eller dylikt. Där har jag blottat min fördom. Jag antar från hans yttre och attityd att han har politiska åsikter som avviker från mina. Att vi är olika på alla sätt och vis. Jag vet knappt om jag vågar kalla honom för människa, snarare en känslokall robot. Men jag mötte ändå hans blick på mitt vanliga vis. Det vis som alltid annars brukar tendera i att båda parter kanske drar lite i smilbanden. Som för att säga något likt  "jag respekterar dig som människa". Men nu möttes jag av hat. Och jag förstod inte. Jag är visserligen inte arisk men jag är ju vit. För med min fördom om hans åsikter antog jag att han inte gillar andra färger på huden. Så varför hatar han mig? Det tog ett tag, men sen insåg jag att jag glömt bort den lilla detaljen att jag råkar vara kvinna. Javisstja, han hatar ju alla kvinnor och alla med annan hudfärg än vit. Det vill säga han gillar bara den lilla skaran av andra vita män som är precis som han själv.

     Men igår på Umeå Open hörde jag något som ger lite hopp. Mashup International ropade ut till publikens jubel mellan danslåtarna: "Ut med rasisterna ur riksdagen och in med feministerna!"


Umeå Open har för övrigt varit två fantastiska dagar fyllda av bra musik och massa dans. First Aid Kit, Lilla Namo, Det Stora Monstret, Yelle, Broder John & Friman, Gonza-ra, Cleo, Mashup International och Linda Pira & Stor. Jag är väldigt glad, trots den lilla hatiska blicken här nu alldeles nyss. Det var ju trots allt en liten blick. Och han kanske bara hade en dålig dag.

Av Emilsson - 8 mars 2014 08:42


Först kan jag väl börja med att säga Grattis alla kvinnor! För visst ska vi vara stolta och glada denna dag och önska varandra en trevlig internationell kvinnodag. Samtidigt ska vi ha i åtanke alla de kvinnor som fortfarande kämpar för sina mest grundläggande mänskliga rättigheter. Som att få bestämma över sitt eget kön, få gå ensam på gatan, få rösta, köra bil, gå i skolan... Vi ska tänka på och se allvaret i den samhällsstruktur som fostrar kvinnor in i sjuka skönhetsideal, gör dem till objekt och på så vis kommer hjulet i rullning. Inte vacker - inget värd, leder till anorexi/bulimi, leder till ett, bokstavligt talat, sjukt kroppsideal. Kvinnor ska vara vackra att se på, inget mer. Kroppshår ska bort, specifika kroppsdelar ska lyftas upp, antirynkkrämer ska köpas (för snäppet värre än en ful kvinna är ju en ful och gammal kvinna). Feminismen behövs! Vi är inte framme än på långa vägar och säga vad man vill om tillvägagångssättet men det enda som lär funka är att sätta Hårt mot hårt för att få folk att Fatta!



Men tänk på att det bara kan bli bättre! Återigen grattis på internationella kvinnodagen!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Skapa flashcards