Bea Emilsson

Alla inlägg under april 2014

Av Emilsson - 20 april 2014 20:16


Jag minns för ett tag sen när en vän ropade "Kom nu tjejer, killar... och Bea..." Jag skrattade och ifrågasatte hans uttalande med "Jaha, vad är jag då om jag inte räknas in i någon av de två första kategorierna och behöver en egen?!" Han räddade sig bra och sa: "Nej men... Du är ju Bea!" och jag är faktiskt tacksam över hans uttalande, att bli sedd och tilltalad som personen Bea och inte som "du-där-tjejen-som-sitter-i-soffan", "öh, bruden!" eller som "kom-nu-kvinna". Jag är mer än mitt kön. En människa har många attribut, könsidentiteten är bara ett av dem. Jag trivs med att vara född till kvinna och jag är stolt över att vara det, men är det min personlighet? Är det jag? Nej, jag är mer än det. Jag är ju Bea.
     Jag tittade på http://www.svtplay.se/video/1926382/raskortet, som för övrig är 58 otroligt sevärda minuter som jag rekomenderar alla att avvara. I slutet av dokumentären säger en man: "Nej, jag är Raymond först. Svart är en av många kategorier som man kan indela mig i, men det är inte någonting som jag defineras av. För jag är mer än bara det." Så sant som det är sagt. En människa är så mycket mer än bara sina attribut. De är en del av dig, ja. Men Du som i personen bakom ditt tilltalsnamn är en samling attribut, en personlighet och i slutändan en unik människa.


Vad är du först? Kvinna/Man, Svensk/Amerikan, Sportintresserad/Musiker, Döv/Hörande, Svart/Vit, Student/Arbetare? Det beror på i vilken situation jag befinner mig i. På dövföreningen är jag främst hörande, inte kvinna utan hörande. I ett rum med bara män är jag främst kvinna, inte student utan kvinna. Samtidigt som jag alltid, oavsett situation, är en hörande, svensk, musikintresserad, vit, brunhårig, grönögd, studerande (ett tag till) kvinna. Så varför ska jag behöva välja ett av alla mina attribut för att definera mig. Raymond är Raymond och jag är Bea. Vi kan väl lämna det så, det blir så väldigt mycket som vi måste ta upp i presentationen av oss själva annars. 


Av Emilsson - 7 april 2014 10:45


För ett tag sen fick jag det orange kuvertet hemskickat. Nu har jag direktreklam i kanten på facebook för antirynkkrämer och stödstrumpor. Vad är det här? Hur gammal tror ni egentligen att jag är? Jag trodde google och internet hade koll på allt, även min ålder...?!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards