Bea Emilsson

Alla inlägg under september 2014

Av Emilsson - 23 september 2014 20:52


Ibland behöver vi lite mer perspektiv. Perspektiv på tiden. Och det fick jag ikväll intill en cykelpumpstation inne i stan.

     Jag som umgås med människor i plus, minus, min egen ålder hakar ofta upp mig på siffror. Någon som är 2 år yngre än mig kan jag i vissa sammanhang uppleva som ung. "Oj, jaha, är du född -93?!". Detta mest troligt för att jag starkast minns -93:or från högstadiet, då de gick i 7:an och jag gick i 9:an. På den tiden var det en kolossal skillnad mellan 7:or och 9:or, och för att inte tala om skillnaden ett år senare - mellan 8:onde klass och första ring! Om jag idag möter någon som skulle vara född -95, det vill säga 4 år yngre än mig, skulle jag nog säga "Nämen OJ, är du SÅ ung?" och tänka på att min lillasyster är född -95. Ni hör ju bara på ordet lillasyster att det är litet. Men problemet är att jag inte riktigt har hängt med på att min lillasyster och alla andra -95:or numer är 19 bast. Det var jag också för 4 år sedan och jag kände mig inte direkt liten då, med egen bil, boende hemifrån i en stad 45 mil från mamma och studerande på eftergymnasial nivå. När jag lägger upp det så låter det stort och ändå reagerar jag så kraftigt på 4 års skillnad.

     Så ibland behöver vi alltså lite mer perspektiv. Perspektiv på tiden. För tiden är väldigt relativ. Det påmindes jag om ikväll stående vid en cykelpumpstation för att pumpa mitt cykeldäck. En äldre dam intill mig ber om hjälp och jag hjälper gärna till. Jag har inte bråttom alls. Då jag är färdig tackar hon hjärtligt och tillägger: "Ja, jag hoppasdes på att det skulle vara någon yngling här, ni brukar ju vara så händiga!"

     När jag sedan cyklade hemåt tänkte jag: "Yngling? Är det vad jag är? En yngling?" Ja, i relation till henne så är jag det. Det är även en 19-åring, en 21-åring och en 25-åring. Plötsligt tillhör vi alla samma åldersfack: Yynglingar är vi allihopa!


Av Emilsson - 10 september 2014 17:07


Idag var jag "dagens lägerkompis" i Knyckare i P3. Då lät det så här: http://t.sr.se/1p3MjJy (Jag är med från 48:55)

Det lät dock inte särskilt mycket av det jag spelade, men vad kan man förvänta sig av en mobiltelefon på högtalare, nej precis, inte speciellt mycket. Jag vet att jag svek min hemstad Bollnäs också men jag orkade inte förklara "nej, jag åkte på läger utanför Bollnäs till en by som heter Galven. Jag är född i Bollnäs men flyttade till Umeå för 4 år sedan...". Hon frågade innan vart jag bodde och det är Umeå som är mitt hem nu idag. Punkt. Bollnäs, bli inte ledsen för det - det kommer fler chanser!
     Och du som lyssnade hörde hur det slutade, med en tragedi, men var lugna - ingen skadades. Inte ens geten.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Skapa flashcards