Bea Emilsson

Alla inlägg under december 2014

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55


Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag säga, står på resterande tid av det vakna dygnet. Enligt spotify lyssnar jag i genomsnitt på mest musik under tisdagar och i år har jag sammanlagt lyssnat på 55% Svensk Hip Hop, 14% Pop, 12% Svensk indie pop, 11% Svensk indie rock och 11 % Hip Hop. Den mest spelade artisten under mitt 2014 var Syster Sol. Angel Haze's album Dirty Gold är det album som jag har lyssnat mest på och vad gäller mina mest spelade låtar så är det dessa:


1. Lägg dig ner - Mack Beats med Julia Spada

2. Knäpper mina fingrar Remix - Linda Pira, Kumba, Rosh, Cleo, Sep, Vanessa Falk, Rawda, Julia Spada, Joy

3. Ut och In - Mash Up International

4. Langa fram - Ison och Fille

5. Kär och galen - Cleo och Kristin Amparo


Spotify redovisar också vilka artister som spelades mest under de 4 årstiderna. I början av året, på vintern, då lyssnade jag mest på Syster Sol. Kanske var detta en längtan efter sommaren eller kanske en glädjekälla i kylan och mörkret. När våren kom lyssnade jag mest på Labyrint. Ganska logiskt eftersom att deras sommarplåga Chilla Lide släpptes där någon gång på vårkanten. Under sommaren lyssnade jag intensivt på Fink, vilket var ett musiktips från en person på festivalen UxU i Juli. Sen kom hösten och min älskade, saknade melankoli med en skiva av Tomas Andersson Wij. Aldrig förr har en skiva släppts vid ett så passande tillfälle. Han är enligt mig definitionen av melankoli och höst. Hösten är för mig varje år en efterlängtad paus och ett andrum efter sommarens intensitet, festivalfeber och partymusik. Tomas Andersson Wij blev såklart den mest spelade artisten under min höst 2014. Sen blev det vinter igen och det har inte Spotify tagit med i sin beräkning men jag gissar att det vanliga blandats med Jul i folkton.

     En del av det roliga med att sammanställa musikåret är den spellista som jag själv har gjort varje år med den musik som jag kommer att förknippa med året i fråga. Jag började med detta 2009 och såklart har jag gjort en 2014-lista också. Så kommer jag att minnas 2014 är den lista där jag har sammanställt de låtar som jag kommer att minnas från i år - vare sig jag vill det eller inte.


Gott nytt musikår!

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder!

Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söder, är inte du 100% svensk? Jo. Och är inte du 100% man? Men oj, hur blir det nu, vi är visst uppe i 200% nu...

     Det finns så mycket som identifierar oss som personer. Till exemepl så är du Björn 100% skåning och 100% sverigedemokrat. Det formar dig som person. Du är även vit, andre vice talman, son, och kanske fotbollsentusiast eller pingisfantast? Beroende på vilken situation du hamnar i blir det också påtagligt vad du är främst i just den uppsättningen av människor. För vad du inte tänker på dagligen är att du också identifieras som till exempel hörande. Det märker du mest av när du hamnar i en situation där alla pratar teckenspråk, då blev det med ens väldigt påtagligt att du främst är hörande. Kön, nationalitet, hudfärg spelar ingen roll nu, du är främst hörande.

     Du Är alltså så mycket olika och allt räknas in till beskrivningen av Dig och din identitet. Låt oss säga att det i slutändan finns 100 saker som gör dig till Björn Söder, om så är fallet, då innebär väl det att du bara är 1% svensk?

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards