Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

Det ständiga orosmolnet

Av Emilsson - 17 januari 2011 19:08


Det har legat ett orosmoln över denna dag. Varför? Jo, det ska jag berätta för dig nu!


Dagen började med att jag skrev en checklista över alla saker jag skulle hinna med idag efter skolan:

1. Prata med Eugen (Vaktmästaren) om uppsägning av motorvärmarplats från feb. 2. Fråga mattanterna om (flytt)kartonger

3. In på Däckia och fixa bildäcket innan de stänger.

4. (Om du har råd!!) - Handla.

     Eugen-samtalet var inte särskilt långt eller invecklat och nu ska jag inte behöva betala för en motorvärmare som inte kommer att användas. Så.. CHECK!

     Mattanterna var snälla och gav mig tre flyttkartonger. CHECK!

     Jag tog med mig plånboken. Jag gick gruvsamt ner mot bilen i lagom tid i förhållande till motorvärmartiden. (Plus; jag kom ihåg att dra ut sladden innan jag backade ut.) "Så, det börjar bra." tänkte jag och började min färd mot stan. Jag kom fram till Däckia innan de hade stängt och jag andades ut. Lättnad! Jag gick in till receptionen, kanske en aning vilsen och/eller malplacerad, gick fram till disken och sade: "Hej, jo... Jag har ett däck med någon form av luftläckage, möjligtvis i ventilen. Kan ni fixa det?" Till svar fick jag: "Jajamen, kör in bilen du!" Jag gjorde som de sa och allting gick bra. (Jag lyckades till och med att köra upp rätt på lyft-grejen, redan på första försöket.)

     Killen kollade på däcket. Letade efter felet. Använde många olika avancerade maskiner. Jag tänkte "Ojoj, nu blir det dyrt." för varje ny maskin han använde. Efter en stund konstaterar han att det läcker luft mellan fälg och däck och att det är idiotiskt att laga ett däck med hjälp av slang (som tydligen gjorts på däcket tidigare.) Jag frågar om det här är något som går att åtgärda och han svarar att det går utmärkt. "Bra!" tänker jag, men genast slår det mig att det här kanske blir jättedyrt nu. Jag frågar: "Men anledningen till att man väljer att laga med slang, är det att det är billigare eller är det bara enklare?" Han förklarar att det är inget av dem, bara idiotiskt. "Jaha.." tänker jag och nickar och ler.

     Tiden går och killen använder fler maskiner men nu några som jag faktiskt känner igen från besöket på bilskroten i Söräng som gjordes under lovet. Jag berättar att jag gjort samma sak några veckor tidigare fast då på högra framhjulet. Han frågar var jag är ifrån och jag svarar Bollnäs. "Jaså, Bollnäs? Ja det är ju en bit!" säger han och jag håller med. Han fortsätter: "Vad är det som Bollnäs är känt för? Jag tycker att jag känner igen det.." Jag föreslår bandyn. "Ja.. Men annars Små Stads Liv, eller hur?" frågar han. Jag kan inte låta bli att chockas över att denna film nått så långt som till Umeå. Jag skrattar och talar om för honom att det stämmer, de är från Bollnäs.

     Samtalen går vidare och vi pratar om teckenspråk och Umeå. Sedan frågar han hur litet Bollnäs är. Jag säger att det är som Skellefteå/Skelleftehamn. (Och med facit på hand är det nog något däremellan. Skellefteå är bra mycket större än Bollnäs och Skelleftehamn en bra bit under..) Hur som helst, då säger han "Jaha, men om det är så litet borde du ju ha koll på vilka Små Stads Liv-folket är." Jag skrattar och säger "jo, visst känner man väl igen någon men jag är väl inte särskilt välvbekant med dem. De är ju trots allt en bra bit äldre än mig." Han frågar "och du är 8...8? 89?" "91!" svarar jag, hedrad över hans gissning. "Jaha, oj!" säger han förvånat och fortsätter skruva.

     När allt är klart och däcket till och med på plats på bilen igen är det dag att betala. Han "Och jag bjuder på b...." Ja, nu minns jag ju inte vad han sa att han bjöd på. Inte heller fattade jag vad han menade.. Men säger tack så mycket, ler, tar fram plånboken och går fram till kassan. På ytan är jag lugn men i mig rusar tankar som: "Det kan ju inte bli mer än vad jag har på kontot och jag har ju 6000..." Han säger reg.nr till killarna bakom disken och vad jag ska betala för. Sedan skjuter han till: "Tjejen känner ju typ alla från Små Stads Liv!" med en imponerad ton i rösten. Killarna verkar se det som något respektfullt så jag säger inte emot. Bara skrattar lite och konstaterar: "Ja, Bollnäs är ju rätt litet. Men... jag trodde aldrig att de hade nåt så långt som till Umeå." En kille svarar: "Jo, fan. Snubbarna är ju kung! 250 kronor blev det där då." Jag tappar hakan, hoppar till av glädje, skiner upp som en sol inom mig men på utsidan är jag fortfarande lugn och sansad. "Jag har råd med mat!!" tänker jag. Jag blir så glad som det bara är möjligt att bli. Jag betalar med glädje, jag tackar med glädje, backar ut med glädje och med glädje kör jag till Ica Supermarket och handlar. CHECK, CHECK!

Slutet gott, allting gott!

 

Jag har funderat. Vad var det som gjorde att killen bjöd på "b...." någonting? Kanske var det min charm? Nej, kanske var det bara för att jag var en dum tjej i nöd. Han tänkte: "Åh, äntligen en äkta dum tjej som jag kan rädda i nöden!" Bevisligen, med tanke på att jag är så pass dum att jag inte ens har en aning om vad det var han bjöd på. Eller, tredje alternativet: Jag var från Bollnäs och Små Stads Liv deras bibel.

     Jag hoppas så klart att det var alternativ ett som var orsaken men sannolikheten säger alternativ två. Däremot vill jag inte att alternativ tre ska ha något inflytande i det här. Denna hemska humor borde inte hjälpa, snarare stjälpa. Men om jag har tur kankse det var en blandning av allt detta. Jag är ju trots allt en trevligt, ganska dum tjej från Bollnäs.


 
 
Ingen bild

bosse

18 januari 2011 20:33

hur tur hade du inte där då!

Emilsson

24 januari 2011 18:49

Tur och tur?! Det kallas skicklighet! ;)

 
Ingen bild

charlotte

20 januari 2011 17:22

sin charm är bra att ha ibland den :) med den kommer man långt. och jag tror inte att den där killen tyckte du var "dum", han var nog snarare lite intresserad av dig låter det som ;)

Emilsson

24 januari 2011 18:48

Haha, ja visst vore det bra att gifta sig med en bil-snubbe allt! Då skulle jag aldrig behöva bekymra mig för bilar mer. :P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards