Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Det här med att gå på bio

Av Emilsson - 29 september 2012 11:15


Då baugettillverkare går över till att göra hamburgare


Det är något speciellt med Frankrike, något speciellt med franska filmer och ett speciellt ögonblick när baugettillverkaren bestämmer sig för att börja göra hamburgare. Lite så är det med filmen En Oväntad Vänskap som just nu är bioaktuell. Det märks på hamburgebrödet att producenten i vanliga fall bakar franska baugetter. Det märks, liksom lyser igenom, att det här är en fransk produktion som likväl slår i USA som i resten av världen. Är det nu som fransmännen ger upp sin, kanske något, pretentiösa filmindustri för den kommersiella stormarknaden? Om jag nu ska våga mig på att spå i framtiden så tror jag inte att så är fallet, men kanske får den franska filmindustrin en liten knuff uppförs efter En Oväntad Vänskap-succén. När en fransk film, med fransktalande skådespelare slår i USA förstår vi att det här är inte en vanlig film, inte har en vanlig story men samtidigt är inte filmen producerad för den stora kommersiella marknaden i första hand. En Oväntad Vänskap är en vackert skapad film som får dig att vika dig dubbel av skratt, kanske inte av igenkänning som oftast annars utan nu av ren och skär glädje samt ett rågat mått fransk humor. Eller kanske inte enkom fransk, jag skulle vilja understryka den internationella tonen i den här filmen. Den är aktuell med tanke på alla diskussioner om människovärde och om vad som räknas till ett värdigt liv. Den är allmän viktig för gemene man då den visar, inte bara en, utan flera sidor av livet som många undgår i sin skyddade vardag och de flesta finner troligtvis humorn mycket underhållande, trots att den franska baugettbagarens mjöl lyser igenom. Det här är den hamburgare som hela världen kan äta med gott samvete.

     Jag som gillar de genuina franska filmerna saknar lite av det i En Oväntad Vänskap men jag antar att det är vad jag får uppoffra för att budskapet ska nå ut till alla. Du som är som jag och gärna vill se de pittoreska franska byarna med en underlig chokladtillverkare som huvudkaraktär, får helt enkelt titta på den här filmen som om du inte visste att den var fransk. Då kommer du nog se de typiska karaktärsdragen tydligare än om du sitter och letar efter dem. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det underliga i vänskapen mellan de två huvudkaraktärerna skulle kunna liknas vid underligheten hos den vanliga franska chokladtillverkaren. Eller kanske helt enkelt underligheten i att en baugettillverkare plötsligt bestämmer sig för att göra hamburgare.

                                                                                                                          Beatrice Emilsson

 
 
Ingen bild

Ebba

29 november 2012 22:03

Bra recenserat fina du :)) Un très beau film! Et nous voulons manger des hamburgers, parce qu'il a bon goût!

Emilsson

21 december 2012 07:28

Oui, mon ami! Films français et hamburgers is the shit! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards