Bea Emilsson

Alla inlägg den 31 december 2012

Av Emilsson - 31 december 2012 17:10


Ett år känns både kort och långt. Både kul och tråkigt har hänt. Mitt år har ändå innehållt mest kul och jag är nöjd med att jag lyckats hålla mitt nyårslöfte. Jag har inte köpt nya kläder på ett år utan allt från second hand, med undantag på ett par jeans (ni som känner mig vet att jag alltid annars har strumpbyxor, så ett par kunde jag väl unna mig). Av detta nyårslöfte har jag lärt mig att plånboken mår bättre utan hetskonsumtion, att garderoben är tillräcklig som den är och att det mesta går att hitta på Myrorna, Röda Korset och andra second handbutiker. Det här gynnar inte bara min plånbok utan jag gör även miljön en tjänst. Jag kommer absolut att leva vidare efter denna regel men numer som en vana istället för regel. Jag har satt i system att inte tråna efter fler klänningar från H&M liknande alla de jag redan har, jag har satt i system att leta i second handbutikerna innan jag överväger att köpa nytt - för att jag vet att det går.

     "2012 ska bli mitt år!" inledde jag detta år med att säga. Jag kan nog, så här med facit i hand, säga att det också blev så. Jag har prioriterat mig, jag har gjort det jag vill och känner för utan att trampa någon annan på tårna - för att det går. Det går att tacka nej på ett vänligt sätt om du känner att du inte vill; "Tack men nej tack." Det går att vara trevlig mot folk som inte tycker samma sak som du. Det handlar bara om lite medmänsklighet. Du kan kombinera dessa två, att prioritera dig själv och vara en god medmänniska.

     År 2012 blev kanske mitt år men också mitt år av välgörenhet. Jag har stöttat Myrorna, Röda Korset, Erikshjälpen och andra små återanvändningsbutiker. Jag har blivit månadsgivare för Röda Korset och skänkte 150 kronor till musikhjälpen - för att jag kan. Det insåg jag en dag när jag åt middag, slängde en blick på mitt skafferi och tänkte att jag skulle överleva en månad på det jag har hemma nu, skulle kunna klara mig utan drygt 8 paket nudlar som är motsvarande de 50 kronor som jag istället skulle kunna ge som månadsgivare.

     År 2013 då? Vad händer då? Jag vet inte. Jag kommer bara köra vidare på ungefär samma sätt tror jag. Jag kommer fortsätta mitt fjolårslöfte men nu som en vana och jag kommer fortsätta prioritera mig och mänskligheten!



Av Emilsson - 31 december 2012 13:32

 

"Dom sa jag hade livlig fantasi, vad trodde ni, den tog mig hit."

 


Ville bara tala om att det här är en bra låt!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards