Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Jag har tänkt på ett par saker

Av Emilsson - 18 november 2013 18:46


När jag tänker och funderar behöver jag skriva ner mina tankar. Eller berätta dem för någon. Ofta blir den här "någon" min vän Ebba. Eller i form av diskussioner på skolan. Här är i alla fall mina funderingar från sistone:



Lek med tanken; hur skulle Thoralf Alfsson, eller någon annan fundametalist-SD:are, göra om de flydde till ett annat land där landet ifråga tvingade dem att byta kulturell tillhörighet bara för att de var tvunga att byta land. Skulle de kunna byta bort sin etnisitet, religon och sina traditioner? Nej, de skulle förståss fortsätta att vara fundamentalistiska svenskar även om de flydde till Somalia. Så vad är skillnaden när det gäller det omvända fallet? Jag använder ett exempel ur Özz Nûjens "Dålig Stämning": "Tror ni att när min mamma flydde ensam med fem barn över ett minfält så tänkte hon 'Hörrni, vi måste fly till Sverige och bli till svenskar.' Nej, vi flydde för att fortsätta få vara kurder. Annars kunde vi lika gärna ha stannat kvar i turkiet och säga 'Ja vi är också turkar, inga problem'."


Jag har tänkt på varför tårtningen av Jimmie Åkesson upptog så mycket mediauppmärksamhet. Jo, det var ju ett hot mot demokratin och det håller jag med om. Jag har tänkt på varför misshandeln av Liza Jonsson (http://www.vk.se/1021865/skolpolitiker-misshandlades-i-sitt-hem-i-natt) upptog så väldigt lite av medias uppmärksamhet. Jo, hon var ju kvinna till skillnad från Åkesson som är en vit kränkt man. För att misshandla en kvinnlig politiker i hennes hem är ju absolut inget hot mot demokratin så pass att det borde bli en riksnyhet och debatteras i Debatt. Däremot måste tårtningen av en vit kränkt man bli det.

 

Jag har tänkt på att Jonas Gardell och Soran Ismail är väldigt fina människor, även om jag aldrig har träffat dem. Dem skulle jag gärna möta när jag går hem själv mitt i natten. Utan Anti-rape Wear (!!)(http://www.youtube.com/watch?v=Bf8Mft6aYlY) vilket är ännu en sak som jag har tänkt på. Bra uppfinning men den borde inte ens behöva uppfinnas. Inte behöva existera. Varför ska inte kvinnor känna sig säkra när de promenerar. Det spelar ingen roll om det sker klockan 13 eller 01. Det här sänder ut fel signaler. Men fram till dess att folk har Fattat att det här är fel sak att lägga ner tid på att uppfinna, fel sak att behöva, så är det väl en bra grej att ha när man möter järnrörsbeväpnade, vita, kränkta män i mörka gränder. Då skulle även jag behöva ett par Anti-rape Underwears för att känna mig trygg.


Jag har tänkt på att vi äter alldeles för mycket kött. Det insåg jag i en situation med samtalsämnet: "jag-har-inte-råd-att-köpa-kött-egentligen-så-jag-letar-aktivt-efter-den-billigaste-affären". Detta resulterar i att de köper kött från gigantiska stormarknader som slänger, lite löst gissat, en tredjedel, kanske en fjärdedel, av vad de köper in. Detta resulterar i att de köper kött från gigantiska stormarknader som köper in så mycket kött att det släpper ut enorma mängder koldioxid bara för att framställa deras lika enorma köttbeställningar. Nej, vegetarisk måndag for the win säger jag. Då har vi lite pengar över till att köpa bättre kött nästa gång, eller lite pengar över till att köpa bättre råvaror. Jag kanske låter som en hippie när jag säger det men en vegetarisk måndag skulle vara bättre för alla. Färre djur skulle behöva produceras vilket innebär bättre möjligheter till bra djurhållning. Färre djur skulle behöva produceras vilket innebär mindre klimatpåverkan. Och till det vi alla egentligen trånar efter, vi lever längre.


Och så har jag funderat på vad Stromae egentligen sjunger. Att det är franska, som jag absolut inte behärskar, det förstår jag. Men jag hör bara "Vo är do pappa?" och "Ute, pappa ute. Ute, pappa ute. Ute, ute! Pappa ute!"




 
 
Ebba

Ebba

18 november 2013 21:34

Saknade Bea! Vill höra på dina funderingar snart igen! Du har varit borta från Umeå alldeles för länge nu. Tur att vi har ca 5 timmars kvalitetstid i bilen på söndag!!! :D Tid att ta igen. Tid tillsammans. Tid för både funderingar och skratt! <3

http://ebbasdagbok.bloggplatsen.se

Emilsson

19 november 2013 19:55

Verkligen! Det ser jag fram emot! :)

 
Ingen bild

Lottis

20 november 2013 08:31

Alltså vad är det för jävla video... vet liksom inte om tanken är god. Visst, det är en bra idé att kunna skydda sig, men som du säger kanske det är bättre att lära sina söner att inte våldta. Och när man börjar tjäna pengar på att folk faktiskt våldtar, på att det finns förtryck, då är man fel ute.

Emilsson

21 november 2013 20:53

Exakt, verkligen! Helt fel ute!

 
Ingen bild

Jonsson

1 december 2013 15:45

Det om Liza Jonsson stämmer inte, Polis har lagt ner förundersökningen för att det finns ingen gärningsman.
Rykten säger att hon ramlade och slog sig på fyllan och på den vägen är det, och nu är hon på väg att göra karriär på en stor lögn!

Emilsson

15 december 2013 20:50

Ja, det är väldigt tråkigt att är så och att hon i så fall har ljugit. MEN, det handlar inte om det. För när tårtningen av Åkesson var i medialjuset visste vi inget om att fallet med Jonsson var falskt. Vi prioriterar fel och har fel fokus från början.

 
Ingen bild

Sara B

18 januari 2014 17:26

Ja! För hur gott är kött egentligen när man kan trycka i sig en ny-friterad varm och saftig falafel! OMG säger jag bara! Folk är helt enkelt för fega för att prova nya saker (rutiner baby, går inte att rubba) plus att du kan gå och köpa t ex köttfärs för otroliga 39.90 kg.. Eko köttfärsen (som jag för i övrigt alltid köper) kostar 160 kr kg! Så, är man en familj på 5 pers vad väljer man? Mat ska vara bra för dig, för mig, djuren och jorden. Handla mer eko, krav, msc-märkt fisk, nyckelhålsmärkningar, mataffärerna tar in vad som går åt!

Emilsson

8 mars 2014 08:42

Jo, precis! Folk gillar rutiner (även jag) men det handlar om att få in bra rutiner som är hållbara :)

 
Ingen bild

Ebba

29 maj 2014 22:47

Å, Bea! Hade just högläsning i bilen för mormor, morfar och Nils av dina kloka ord och finurliga resonemang! Mormor tycker att ditt inlägg om SD i Västerbotten borde publiceras på framsidan av Aftonbladet! :)

Emilsson

1 juni 2014 12:45

Åh, ni är för fina! Hälsa mormor din, mitt största fan. :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards