Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 28 februari 2013

Dövkultur

Av Emilsson - 28 februari 2013 22:20


Otroligt intressant föreläsning idag. Patrik Nordell föreläser om Deafhood, han liknad deafhood med ett genusperspektiv och deafness med ett könsperspektiv. Han berättar om kolonialismen och förtrycket mot döva, det finns en samband där emellan. Förtrycket mot döva är i sig kolonialism, någon tycker sig veta bättre och ska förändra en kultur. Så som västvärlden gjorde i Indien, så som högre makter alltid har gjort mot döva. För att de tycker sig veta bättre än dem som själv lever i kulturen de försöker utarma. Allt handlar om pengar. Men vinner verkligen någon någonting på att vara teckenspråksmotståndare kan man då fråga sig? Om jag minns rätt från Nordells föreläsning så nämnde han att 40 000 000 kronor går åt till hörselhjälpmedel varje år. Hur som helst, Nordell tar flertalet gånger upp hur viktigt det är att se möjligheter i dövkulturen istället för att stirra sig blind på decibelkurvan och bara se problem.

     Förr i tiden, under oralismen, kallades många döva för dumma om de inte pratade tillräckligt bra. De som hörde hjälpligt kunde höra lärarens meningar, till exempel "en blå buss", och därpå upprepa meningen med beröm från läraren. Den som hörde och kunde tala var begåvad, den som inte hörde och inte kunde tala var dum. Jag undrar nu, sitter verkligen intelligensen i örat? Jag som trodde vi hade en hjärna. Vad det handlar om är att döva måste få undervisning på dövas villkor, det vill säga på teckenspråk. Du lär dig ingenting utan ett språk. Språk är en förutsättning för kommunikation och kommunikation är livsviktigt.

     Språket är spegeln av en kultur och kulturen speglas i språket, därför kan vi prata om en dövkultur på samma sätt som vi pratar om svensk kultur eller indisk kultur. Deafhood, motherhood, childhood är positivt klingande ord och ger perspektiv därefter. Bara mammor vet hur det är att ha fött barn, bara jag vet hur jag upplevde min barndom, utomstående blir aldrig en del av detta "hood" och kommer aldrig att förstå till hundra procent. Kultur. Deafness, illness, ser istället till problemen och det är vad vi stirrar oss blind på i dagens samhälle. Problem.

     "Låt oss fira, 'vi har fått ett dövt barn'" sa Nordell. Jag undrar, borde vi inte fira "vi har fått ett barn" oavsett hur dess decibelkurva ser ut. Det blev en människa. Människor har olika färdigheter, olika kompetenser, föds till olika kulturer. Låt oss se allt detta som en gåva till världen, det finns någon mening med att just du finns till. Alla tillför vi någonting, varför inte bara bejaka detta?


Ingen kultur är bättre än någon annan, ingen har rätt att utarma en kultur för att de anser sig mer priviligerade eller mer civiliserade.

 

Slutligen vill jag ta upp några frågor som ofta ställs i samband med detta. 

 

Är teckenspråket internationellt? Nej! Alla länder har sitt teckenspråk, det finns till och med dialektala skillnader. Inget språk är internationellt då det är omöjligt att konstruera ett språk. Vad var det jag sa här ovan alldeles nyss, språk är en spegelbild av kulturen. Så även om vi skulle konstruera ett språk så skulle det förändras i samma stund som vi delar på oss och lever i olika kulturer världen över. Men, teckenspråk har fler logiska möjligheter att uttrycka sig än vad talade språk har. Därmed uppstår fler möjligheter att förstå varandra över språkgränserna på teckenspråk. Prova själv, teckna ordet "BOLL", rent logiskt, hur många alternativ kan det finnas?


Kan man säga allt på teckenspråk? Ja, eftersom att det är ett språk. Men visst, inte finns väl orden "föräldraledighet" eller "pensionspremie" på något fornspråk i någon liten by i jungeln, de har ingen användning av det. Men fortfarande kan du beskriva våra västerländska ord för detta folk med deras språk. Du kan säga allt på det språket också, inte "pensionspremie" direktöversatt men du kan prata om det. Alla språk är fullvärdiga språk.

 

Vi borde vara mer nyfikna och öppna för olikheter, för okunskap är alla konflikers källa. "Kunskap är nyckeln till framgång", vem var det som sa så, jag har hört det förut, säkert du också, så varför gör vi inget åt saken?


 
 
Ingen bild

Ebba

4 mars 2013 11:25

Du är så klok Bea! Tänkvärda ord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards