Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2013

Saker som gör mig trött

Av Emilsson - 11 augusti 2013 16:31


Det är mycket som gör mig trött. Varför bedrivs det, till exempel, forskning på anti-rynkkrämer för kvinnor som ska fungera lika "bra" som en laserbehandling? Varför visar alla kvinnor inom friidrott magen och halva rumpan? De springer väl inte bättre för den saken skull. Men om så är fallet, vill inte män också springa snabbare då? Och varför sitter Rickard Olsson i sitt TV-program Sommarkväll och säger att män borde visa upp sin kvinnliga sida mer genom att diska istället för att visa sig manliga vid grillen?

     Jag blir trött. Jag blir irriterad. Matt! Sådana stunder tänker jag att jag ska göra en insats för världen genom att sluta med allt som anses vara "kvinnligt". Till exempel sluta diska och börja grilla på heltid. Men då bekräftar jag ju bara att det finns kvinnogöra och mansgöra, i och med att jag tar avstånd från allt "kvinnligt". Nej, män och kvinnor gör samma saker för att de vill eller måste. OCH de skall göra samma saker med samma intentioner. Kvinnor ska inte behöva raka sig under armarna bara för att vara snygga inför männen. I så fall ska också män behöva göra det för att vara snygga inför oss kvinnor. Tyvärr så träffar jag få kvinnor som skulle säga att alla män med hår är fula (för i så fall skulle ju nästan alla, utom modeller, vara fula). Nej, män blir bara snyggare med lite behåring. Jag har hört "nej, inga buskar under armarna, det är äckligt, men lite är OK" som den värsta av kommentarer gentemot mäns hår. Kvinnor har också hårväxt, det kan jag informera alla pojkar som åldras i dagens samhälle med mammor och systrar i sin omgivning som har mer hår i handflatan än på benen och under armarna. Dessa pojkar blir alltså rädda och äcklade av kvinnor. För kvinnor har hår! (Och inte bara på huvudet, för det håret ska det nämligen vara långt och välvårdat!) Till och med andra kvinnor tycker att hår är konstigt. När jag med en veckas stubb under armarna går på gymmet för att träna och bli svettig då har jag minst två kvinnor som sneglar nervöst på mig då vi gör overhead extensions i spegelsalen på ett Body Pump-pass. Då undrar jag, har ni aldrig sett er själva? Eftersom att ni sannolikt äger en vackert utvald Gillette Venus så borde ni veta om att ert hår också växer? Annars skulle väl den där rakhyveln vara en totalt onödig utgift? Eller tänker ni kanske: "har hon inte råd med en engångsrakhyvel ens?!". Det kan ni ta och fråga männen i friviktsgymmet just här bredvid också. Men vet ni vad, männen i friviktsgymmet behöver ingen rakhyvel för de bedöms inte efter hur snygga de är utan efter hur mycket de klarar av att lyfta. Kvinnorna i spegelsalen bedöms inte efter hur hårt de tränar eller för deras teknik, utan för hur snygga deras kläder och skor är, hur få rynkor hon har i förhållande till ålder och självklart - hur smala de är.


Kvinnor bedöms, som bekant, efter utseende. En ful kvinna är ingenting värd, en snygg kvinna är en bra kvinna. Hon ska passa i alla klänningar och får absolut inte ha samma klänning två fester i rad. Män har alltid samma kostym. Har hon rynkor när hon närmar sig 50 år är hon ingenting lägga sin energi till att lyssna på. En man med rynkor däremot är en vis och erfaren karl i sina bästa år. För män blir inte sämre med åren. Kvinnor har tydligen ett bäst föredatum.


Jag blir så trött. Vill förändra! Men jag vet att jag aldrig kommer kunna göra det ensam. Men räkna med att hitta mig vid grillen med en kall öl i handen varje kommande grillfest.

 
 
Ingen bild

Ebba

26 augusti 2013 22:17

Så sant, så sant, så sant! Låt oss ta plats och visa upp att vi är fantastiska som vi är, att vi skiter i normer och ramar och att vi är som ett fint vin - blir bättre med åren! (kanske ska ta oss ett glas snart och samtidigt snacka bilar, bärs och bröst?) :)

Emilsson

27 augusti 2013 21:05

Haha, bilar och bärs kanske. Vad som ska sägas om de där fettklumparna vet jag inte. Vi är definitivt som fina viner, blir bättre med åren. Och rynkor är en varningssignal i naturen, ett tecken på intelligens - passa dig för att mucka med mig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards