Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

När solen lyser som starkast över Gubbväldet

Av Emilsson - 27 augusti 2013 21:05


Jag tittade just på Min Sanning i SVT 2, ikväll med Margareta Winberg. Hon är nog en av de vettigaste människor som jag har sett i TV på länge. När jag är trött på Idol och alla INC-program från TV6 finns där SVT som den klaraste stjärnan på himmelen. Bara redo att lysa med sin glans i kontrast till alla såpoperor och talangtävlingar.

     Margareta Winberg tar upp väldigt mycket intressant i programmet (http://www.svtplay.se/video/1415908/del-2-av-8-margareta-winberg) och några saker däribland påverkar mig lite mer. Bland annat det som hon tar upp om kvinnor i maktpositioner. Mona Sahlin var den första kvinnan att bli socialdemokraternas partiledare, en plats som kort senare ersattes av ännu en man. Winberg kommenterar det hela mycket intelligent; "jag trodde att socialdemokratin var redo för en kvinnlig partiledare, men tydligen inte." Det tycker både hon och jag är beklagligt. Margareta sa att det var beklagligt på grund av all förberedelse och grund som lagts åt detta under en så lång tid och ändå var inte socialdemokratin redo. En partiledare för socialdemokraterna ska nämligen vara en patriarkal, stark ledare i form av en medelålders man. Jag, i min tur, tycker att det är beklagligt på grund av att den nyss nämnda ledartypen har vi sett så många av att vi tappade räkningen någonstans på 60-talet. Det är dags för en förändring. Inte bara på det här planet, utan överallt. Vi kan inte ändra det förflutna, vi bör inte gräma oss över det förgångna och vi kommer aldrig att kunna resa tillbaka i tiden. Därför ska vi se framåt, hitta nya lösningar, lämna plats åt unga och innovativa ledare (och då menar jag inte hashrökande CUFar) och för en gång skull låta solen lysa stark över gubbväldet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards