Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 30 mars 2014

Jag blottar en fördom

Av Emilsson - 30 mars 2014 12:22


Jag antar att jag nu blottar en av mina fördomar i och med att jag nu delger den här upplevelsen.

     Jag mötte en blick idag. Jag brukar möta folks blickar, för det är trevligt och socialt. Men den här blicken var kall, hård och aggresiv. Inte den trevliga typen direkt, den som man får ut någonting av att prata med. Personen med denna blick bar kläder och såg till det yttre ut som en typsik skinhead/medlem i svenska motståndsrörelsen eller dylikt. Där har jag blottat min fördom. Jag antar från hans yttre och attityd att han har politiska åsikter som avviker från mina. Att vi är olika på alla sätt och vis. Jag vet knappt om jag vågar kalla honom för människa, snarare en känslokall robot. Men jag mötte ändå hans blick på mitt vanliga vis. Det vis som alltid annars brukar tendera i att båda parter kanske drar lite i smilbanden. Som för att säga något likt  "jag respekterar dig som människa". Men nu möttes jag av hat. Och jag förstod inte. Jag är visserligen inte arisk men jag är ju vit. För med min fördom om hans åsikter antog jag att han inte gillar andra färger på huden. Så varför hatar han mig? Det tog ett tag, men sen insåg jag att jag glömt bort den lilla detaljen att jag råkar vara kvinna. Javisstja, han hatar ju alla kvinnor och alla med annan hudfärg än vit. Det vill säga han gillar bara den lilla skaran av andra vita män som är precis som han själv.

     Men igår på Umeå Open hörde jag något som ger lite hopp. Mashup International ropade ut till publikens jubel mellan danslåtarna: "Ut med rasisterna ur riksdagen och in med feministerna!"


Umeå Open har för övrigt varit två fantastiska dagar fyllda av bra musik och massa dans. First Aid Kit, Lilla Namo, Det Stora Monstret, Yelle, Broder John & Friman, Gonza-ra, Cleo, Mashup International och Linda Pira & Stor. Jag är väldigt glad, trots den lilla hatiska blicken här nu alldeles nyss. Det var ju trots allt en liten blick. Och han kanske bara hade en dålig dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards