Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Positiv grundinställning!

Av Emilsson - 4 augusti 2011 11:52


Alla som har gått på någon skola där Anders Ringård har varit rektor vet att "positiv grundinställning" är vad som gäller! Alltid samma ord som upprepades och alltid samma ord som ignorerades totalt av eleverna. Jag vet, jag gjorde det själv. Orkade väl inte sätta mig in vad orden betydde tillsammans så lättast var att istället kalla det för "strunt".

     Idag vet jag att det inte är så mycket "strunt" i de där orden. Kanske är det den här stunden som rektor Anders Ringård förutspådde skulle inträffa, om han tjatade tillräckligt mycket, om han hjärntvättade oss så pass att varje gång en utav dessa elever hör ordet positiv så hör denne elev Anders Ringårds ord eka i huvudet; "Positiv grundinställning!" Så är det i alla fall för mig. Jag kan inte undgå att lägga till ordet grundinställning efter ordet positiv. Det är som att dessa två ord hör ihop.


Så för att göra en gammal rektor stolt ska jag nu skriva en lista på saker, som jag under senare tid, funnit mig vara ganska bra på ändå.


- Jag är bra på att skriva budgeter. (Från att ha gjort en igår. Återstår att se om jag kan följa den...)


- Jag är bra på att uppskatta pris på frukt i affären. (Från att ha handlat på coop idag. Jag räknade ihop priset på alla varor jag placerade i min korg, därmed också uppskattade priser på frukt och grönt. Allt som allt skulle det enligt mina beräkningar kosta 360 kr, när det var dag att betala blev det 358 kr. Jag var nog en våg i mitt förra liv.)


- Jag är bra på att städa. (Från att ha skrubbat hela balkongen fri från mögelprickar, rensat golvbrunnen i duschen samt dammtorkat hela lägenheten.)


- Jag är bra på att hitta på och skriva klyschor. (Från att igår kväll ha skrivit en jätteklyschig och rolig textrad på engelska. Melodifestivalen nästa?)


- Jag är bra på att fynda i second-handbutiker. (Från alla gånger jag varit på Myrorna, Röda Korset, Erikshjälpen m.m.)


- Jag är bra på att hitta vad jag söker på Google. (Från alla gånger som jag faktiskt har hittat svar från Google på de mest underliga tänkbara frågor.)


- Jag är bra på att använda Google. (Från att använda det jämt.)


- Jag är bra på att ordbajsa. (Från att ha skrivit ett långt blogginlägg och från alla skolarbeten som skulle fylla ett visst antal sidor.)


Självklart finns det massor med saker som jag inte är bra på också men det är inte poängen med positiv grundinställning. Poängen är att uppförstora de saker som du är bra på, oavsett hur små och oviktiga de känns. Så, nu är det din tur. Gör en lista med saker som just Du är bra på. Gör en ny när du inser att det finns fler saker du är bra på. Dessa listor kan du ta et titt på då och då för att hålla humöret uppe.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards