Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2012

Jag vill inte se ännu en halvsned horisont

Av Emilsson - 11 augusti 2012 22:10


Det är lätt att fokusera fel. Lägga skärpan på det fula i precis i utkanten istället för den fina gyllene snittet strax utanför mitten. Jag pratar nu egentligen inte om ett fotografi. Jag syftar på min sommar. Det där fula i utkanten som egentligen inte syns i det stora hela ska inte ha allt fokus på sig. Inte alls. Lägg skärpan vid det gyllene snittet. Där hör fokus hemma. Mitt gyllene snitt i sommar är alla de dagar som varit så bra på alla sätt och vis. Ofta fina. Ibland udda. Varvat med lugna. Varvat med knäppa. Bra umgänge och bra väder. Varför tänka på jobb, regn och ensamhet när det inte ens är i majoritet, inte i varken mittpunkt eller i det gyllene snittet, knappt i synfältet? Jag insåg det när jag lyssnade på Dreamers Circus, mindes när jag lyssnade på den sist, tänkte tillbaka och kände bara glädje och sommarvärme spridas i min kropp återigen. Jag ska inte vara som amatörfotografen, rada upp och lägga skärpan precis i mitten. Inte heller den fotograf som inte lägger skärpan någonstans. En suddig bild är det sista jag vill ha och lika lite en bild på något stelt, tråkigt och obekvämt för ögat. Min bild av min sommar ska inte vara oklar, inte fokusera för mycket på mitten och inte ska den vara förutsägbar och tråkig heller. Nej, den ska visa allt det estetiskt fina som finns där strax bredvid mitten. Det ska visas skarpt och tydligt, alla färger vara klara och inte visa något som vi har sett så många gånger förr. Ljus dessutom. För min sommar har inte alls varit förfärlig, inte bedrövlig, inte tråkig. Den är sådär svenskt lagom, sådär växlande molnighet, men det är också det som gör att solen blir så uppskattad när den väljer att titta fram bakom det grå/vita molnet. Svensk sommar, min sommar, mitt gyllene snitt.


 
 
Ingen bild

Ebba

12 augusti 2012 10:52

Vackra kloka Bea! Så fint du skriver och så sant du skriver. Det är få som kan tänka så positivt som du, men många som skulle må bra av att göra det. Jag vill vara hos dej och ge dej en stor kram just nu!

Emilsson

14 augusti 2012 09:58

Åh! Fina, fina vän! Tack! En stor kram från dig skulle göra susen! Kom hit snart! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards