Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2012

Skolstart

Av Emilsson - 18 augusti 2012 16:09


Jag känner mig lite som när jag började i mellanstadiet. Ett kliv upp från lågstadiet. Man var stor. Behövde ny skolväska, nya pennor, ett sudd, och kanske ett fint papper att slå in böckerna i. Det var på den tiden man fick skrivböcker från skolan. De där små, färgade skrivhäftena som du sedan skrev ditt namn och klass på. Där i pedantiskt noggranna bokstäver nerskrivna. Det var då det. Nu tar jag ännu ett steg upp, men bra många steg efter mellanstadietiden och bra många erfarenheter och upplevelser senare.

     "Vad vill du bli när du blir stor?" frågades ofta varpå jag antingen, beroende på vilken klass jag gick i, svarade "Bilmekaniker!" eller "Frisör!". Någon gång tror jag att även jag svarade "Delfinskötare!", som många andra barn någon gång har sagt sig vilja bli. Inte hade jag väl någonsin kunnat föreställa mig att jag elva år senare skulle kliva på steg två av teckenspråks- och dövblindtolkutbildningen i Strömbäck, Umeå? Inte hade jag väl begripit att det där barnbropgrammet med Busan som jag såg på som liten var på teckenspråk? Jag tittade på den där tokiga hunden, glad i hågen men totalt omedveten om att det där var ett språk. Elva år senare har mycket hunnit ändras, hända och påverka mig. Elva år senare är jag ett år ifrån tolkelev och drygt två år ifrån färdig teckenspråkstolk.

     Hamnade här gjorde jag egentligen av en slump. Ett andrahandsval orsakade hela omställningen. Gymnasiets individuella val och jag fick mitt andrahandsval, teckenspråk för hörande, steg 1 - 100 p. Och nu står jag här. I Umeå. Boendes på en vind med gångavstånd till stan. Det må ha varit mitt andrahandsval och möjligtvis en besvikelse en gång i tiden, men nu känns det bara rätt. Jag står stadigt med fötterna på marken och håller huvudet högt. Nöjd, glad och motiverad inför kommande terminer.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards