Bea Emilsson

Alla inlägg den 9 juli 2012

Av Emilsson - 9 juli 2012 14:49


Torsdag eftermiddag anlände hon med flyget. Min vän Charlotte. (Som för övrigt inte är en spindel.) Vi handlade mat, gjorde middag och myste på brandtrappan. Ja, du läste rätt. Inte någon balkong här inte, nej utan en brandtrappa i kvällssol på Ålidhem. För tillfället bor jag hos Ebba men flyttar till mitt eget nästa helg, därav brandtrappan på Ålidhem. Så där satt vi alltså, två Bollnäsbor, lika högt upp som björktoppen i just björkarnas stad, Umeå, och jäste i kvällssolen. En fin inledning på en finfin weekend.

     Jag har visat Charlotte runt i Umeå, vi har åkt med hennes klasskompis (som är ifrån Umeå) till Bettnessand för sol men inget bad (havet = för kallt!), vi har besökt Gammlia och vi har även hunnit åka till Vännäs och tillbaka på dessa fyra dagar. Under tiden som jag har visat upp Umeå har Umeå visat upp det finaste tänkbara väder, och häng med nu norrlänningar, Charlotte sa faktiskt flera gånger "det känns som att jag är utomlands!". Så ni borde vara stolta och ni borde kanske överväga att anställa mig som turistguide. Jag lovar, jag kan hoppa över Vännäsdagarna för de känsliga, civiliserade resenärerna... Nej då, Vännäs bjöd faktiskt på uppehåll trots att regn var utlovat, trevligt folk (tro det eller ej) och faktiskt lite dans. (Haha, så stereotypt norrländsk!)

     På söndagen efter att Charlotte farit så hälsade jag på hos mina kommande, nya hyresvärdar och skrev på hyreskontraktet. Så nu är det alltså klappat och klart, nästa helg flyttar jag. Det firar jag nu med att titta på Sommar med Ernst på tv4play för det missade jag i torsdags. Finns det någon mysigare tvprofil? Nej, icke. Han har fattat grejen; dela ut de tyngsta arbetsuppgifterna till snickare och byggarbetare och ge de lättaste och mysiga sysslorna till dig själv.

Exempel 1: Ernst säger "Ja, men då låter vi dem här grabbarna ta tag och hugga i så går vi ut en sväng!" och beger sig ut till skogsdungen utanför för att plocka lite pinnar och göra ett rosentorn. Barfota.

Exempel 2: Ernst står och lagar mat utomhus, intill en sjö eller liknande och säger "det här är livet. Solen värmer skönt i nacken och framför mig har jag alla de här fantastiska råvarorna. Vi ska göra min variant av pyttipanna och vad är pyttipanna utan en fin bit kött. Det är som en vacker flicka utan ett leende." Under tiden han steker sparris och river rödbetor, gjuter de andra männen ett betonggolv och bygger ett växthus från grunden. Jag säger bara en sak, Ernst har fattat grejen!


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards