Bea Emilsson

Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Emilsson - 2 mars 2013 20:58


Melodifestivalen. Korvfest. Melodikorvfestivalen. Det är bara män som röstas vidare i Sveriges största musiktävling. Det upprör mig. Startfälten i deltävlingarna har varit ungefär hälften kvinnor hälften män. Därifrån röstas män vidare. Perfekt snygga dansande killar med en klassisk danspoplåt med house/dubstep influenser. Detta är en trend som det finns en av per tävling. Låt oss kalla det Saade-fenomenet. Hur många Saade-fenomen finns det i årets tävling? Jo, bra precis fyra stycken. En per deltävling. Varav den ena är med i kvällens andra chansen och uttrycker sig så här: "Ja, jag ville ju göra någonting som de andra pop-dudesen inte har gjort innan".... Jag är mållös. Inte gjort? Sen när blev upplägget "snygg-kille-dansar-och-sjunger-och-får-fjortistjejers-röster" nytt? Nu samtidigt som jag skriver detta blev den sista tjejen i kvällens tävling också utröstad. Jag menar inte på att hon gjorde något bättre jobb än någon av de andra killarna och på så vis skulle förtjäna en plats i finalen, men, i mitt tycke finns det flera andra kvinnor från alla de fyra deltävlingarna som faktiskt gör det. Och jag frågar nu vad det är som gör att "kille-som-dansar-och-sjunger" slår så mycket bättre än "tjej-som-dansar-och-sjunger" när låtarna låter exakt likadant. Jämför själv, David Lindgren – Skyline med Janet Leon – Heartstrings. David gick direkt till final. Janet kom ingenstans. De är identiska, det är bara könet som skiljer dem åt.


Jag tänker att Sveriges största musiktävling också är en form av spegling av samhället i stort. Jag tänker att det finns en anledning till att finalen innehåller 14 män och 1 kvinna. Ser inte hela samhället ut ungefär så, en kvinna bland ett dussin män. Nu är jag inte överdrivet entusiastisk gällande just resultatet i Melodifestivalen, jag vill bara uppmärksamma om att det faktiskt är så här det ser ut, även i den branch som klassas som "tjejig". För män dansar och sjunger ju inte, då är de ju bögar. Trots denna inprintade fördom om att killar inte ska stå på scen och fjanta sig, utan hålla i verktyg och bära tungt alternativt köra lastbil så är det alltså ändå en överlägsen majoritet män i årets Melodifestivalfinal.


Så här skulle finalen ha sett ut om du frågar mig: Mary N’diaye, Eric Gadd, Louise Hoffsten, Rikard Wolff, Caroline af Ugglas, Janet Leon, Ralf Gyllenhammar och Behrang Miri. Då utifrån hur det faktiskt låter och inte utifrån förutsättningar i den större tävlingen eller kön. Hur det låter var det ja... Den där killen Anton lät inte bra. Han sjöng flera gånger falskt. I en musiktävling ska man inte kunna komma till final och samtidigt sjunga falskt. Man ska heller inte kunna komma till final i en musiktävling om hela numret bygger på "fläska-på-så-mycket-det-bara-går", så som Sean Banans.

     Musiktävling var det. Nej, det här är ännu en jävla korvfest åt folket och folket är inte kapabla att förstå det.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards