Bea Emilsson

Alla inlägg den 13 mars 2013

Av Emilsson - 13 mars 2013 17:45


Jag tittar på Dokument inifrån - Lönesänkarna och förundras över hur inskränkta folk kan bli. Eller, inskränkt var kanske fel ord. Jag menar nog snarare förblindad, vanemässig, inrotad. För 09.17 minuter in i programmet ska Bertil Åberg, Aktiesparare, spåna i hur stor din insats behöver vara för att du ska kunna leva på avkastningen. Han säger: "Ja, det kan vi räkna på... Det beror ju på hur vidlyftig fot man lever... (Hehe) Men om man räknar med att man vill ha 300 000, kanske... och leva på.. Kan det räcka förresten?! Trehundratusen dividerat med tolv det är.. Tjugofemtusen i månaden.. Ja, det går kanske va..?" och efter detta uttalande småskrattar jag en stund. Att det går att leva på 25 000 kronor i månaden tror jag inte att det råder några tvivel om, om vi jämför lönen med en sömmerska åt H&M i till exempel Bangladesh, eller bara jämfört med en student eller vanlig arbetare i Sverige? Nej, då är vi nog överrens om att det skulle gå utmärkt. Tjugofemtusen kronor rent i månaden här i Sveriges med våra livsförhållanden, och motsvarande mängd pengar i Bangladesh såklart, är en mycket förmånlig summa pengar skulle jag säga. Jag, som jämför 25 000 med min framtida lön och med andra hårt slitande människor med vanliga arbetarlöner, skrattar endast åt tanken på att man inte skulle överleva på 25 000 kronor/månaden. Ja, det beror ju självklart på vad man har för syn på ordet "överleva". Om det räcker med blodpudding eller pannkaka för att bli mätt, eller om du behöver gravadlax med löjromsås för att magen ska sluta kurra. Jag vet då en sak, jag lever, jag mår och jag klarar mig på mindre än hälften.

     Nu anklagar jag inte dig, Bertil Åberg, för att vara boven i dramat, för det är du inte. Jag anklagar staten för att dels ha mörkat lönesänkningarna bland proletärer för att skapa fler jobb. Tycka vad man tycka vill politiskt, men när det finns folk i landet som tvivlar på att 25 000 är en levnadslön i Sverige 2013, då har det gått långt. Bra långt. Inskränkta eller inte, deras glimmande förmögenheter har åtminstone förblindat dem och där har de rotat sig fast.

     Programmet handlar för den intresserade om att "Allt mindre av det växande välståndet kommer vanliga människor till del. Det har pågått i trettio år. Hur blev politikerna så överens om att göra näringslivet rikare på löntagarnas bekostnad?" och kan ses på SVT play i några dagar till: http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards