Bea Emilsson

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Emilsson - 27 oktober 2011 18:32


Jag såg just en reklam. En reklam för skivan Absolut Kidz 31. Min själ smärtade.

     En efter en spelades de. Hemska, osmakliga, ogenomtänkta, korta teaser-versioner av vad de själva vill kalla för hits. Jag förstår inte vad som har hänt med dagens musikproduktion. Var tog musiken vägen? Musiken som jag och säkert många, många fler stolt kan kalla för musik. Visst, jag förstår att allt utvecklas. Men varför utvecklas om det görs till det sämre? 
     Det är ingen konst att göra musik idag. Du kan göra en låt hemma på din dator, bli känd på den för att den har en textrad (EN TEXTRAD) som envist tränger sig in i folkets huvuden. Tack vare denna låt blir du känd. En låt, en textrad. Den kan se ut så här: "Fest hos Mange... Mange, Mange." eller "Elektropop, dags att vi gör, elektropop, bruchan vi kör."
Jag frågar mig: HUR kan det här slå så bra, VARFÖR förstår ingen att det här är dåligt och HUR står ni ut med att lyssna på skiten? Eller ännu värre; Varför hjärntvättar ni era barn med fanskapet? Nej, det är nu jag ska säga det som jag under mitt liv har skrattat åt när äldre människor har sagt: Det var bättre förr!

Jag vet inte vad ni tycker men det finns bättre pop, bättre låtar som är precis lika mycket hits som den skit alla verkar gilla idag. Det finns musik som fastnar precis lika mycket i huvudet men skiljer sig från dagens skit på ett sätt: Den är genomtänkt och någon har skapat den utifrån kreativitet istället för en dator. En dator som ger dig ett färdigt beat, en syntslinga redo att användas och sen gör du det ENORMA jobbet själv genom att tillägga en textrad ifrom av "Fest hos Mange". Wow, vilket geni. Vilken hitmakare!
Här kommer en textrad till en framtida hit gjord av Beatrice Emilsson på 10 sekunder: "Festa på öl, bada i mjöl."
Färdigt! Eller vi skulle kanske, för variationens skull, kunna slänga in "och om du är fin, prova lite vin". WOW, vilken hitmakare jag är! Jag kan ju fråga Mange Makers om de vill köpa min idé för 100 000 kronor.


Nej, Musik ska byggas utav glädje! Eller? Måste det alltid vara av glädje? Inte om du frågar mig men musik ska definitivt byggas utav kreativitet. Även kreativt skapad musik kan vara medryckande och trallvänlig, passa de flesta men framförallt så är den bra och håller i längden. Så här är några förslag på BRA, genomtänkt musik som också har all rätt att kallas för musik och likväl är medryckande och/eller trallvändlig:

The Ark – Echo Chamber
Silverpennies – Lonely Little Spaceman

Paolo Nutini – Pencil Full Of Lead
Shout Out Louds – Tonight I Have To Leave It


... och för att hedra musiken från den gamla goda tiden:

Aretha Franklin – Think
Lesley Gore – Sunshine, Lollipops And Rainbows
The Shangri-Las – Remember (Walkin' In The Sand)


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards