Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Vem är jag att döma...

Av Emilsson - 9 mars 2012 11:35


Jag vet inte huruvida jag har någon talan kring det här området, vet inte hururvida jag borde yttra mig så döm mig inte, jag tänker bara högt.


Alfred Nobel är, enligt wikipedia, en kemist, uppfinnare, ingenjör, industrialist, donator och stiftare. Han "var en svensk kemist, uppfinnare av dynamiten och stiftare av Nobelpriset." dessutom.


Nobel industrier AB, "tidigare kemi- och försvarsindustrikoncern som bildades 1984 genom att dåvarande AB Bofors förvärvade KemaNobel." - wikipedia.

AB Bofors då, vad var det? Jo, (återigen enligt wikipedia) "ett svenskt industriföretag och vapentillverkare".

Namnet Nobel förknippas nu alltså med: dynamit, Nobelpriset samt en kemi- och försvarsindustrikoncern som samarbetar med vapentillverkaren AB Bofors.


Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman delade år 2011 på Nobels fredspris..

Nobels fredspris = Nobelpriset.

Nobel = allt jag nämde ovan.

Nobel = Nobelpriset.

Nobels fredspris = allt jag nämde ovan. Nej, nu stämmer det inte lika bra längre. Varför det? Hur kan en stiftare av Nobelpriset och där med också hans fredspris ha någon som hellst koppling till vapentillverkning i Bofors? Jag vet inte. Kanske har det något att göra med att en man vid namn Alfred Nobel råkade vara huvudägare i AB Bofors under 1894-1896. Hur kommer det då sig att uppfinnare av dynamiten och huvudägare i en vapenindustri också kan stifta ett fredspris i hans namn? Jag vet inte, I'm just saying.


Sverige = Skog och natur, IKEA och Alfred Nobel. Vill Sverige verkligen förknippas med denna Alfred? Dessvärre är inte detta den enda kopplingen till vapen när vi nämner vårat land. Nu med ett samarbete med Saudiarabien lär det i framtiden bli svårt att undvika den här kopplingen. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är mållös. Men en sak vet jag, om det fortsätter såhär så skäms jag över att vara svensk.



 
 
Ingen bild

Nobelfan

10 mars 2012 19:39

Inte för att regna på din parad men.
För det första så används dynamit inte i krig utan användes inom gruvarbete. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamit
För det andra så kanske du skulle ha läst wikipedia artikeln om bofors också.
"Under Nobels ägartid skedde fortsatt expansion och mer kapital tillfördes, bland annat köptes Björneborgs bruk år 1895. Utrustning för att tillverka grövre kanoner, med upp till 30,5 cm kaliber, anskaffades. Vid Björkborn, som ursprungligen var ett järnbruk precis som själva Bofors, byggdes 1895 ett kemiskt laboratorium för att ta fram nya produkter inom sprängämneteknikens område"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bofors

 
Ingen bild

Per Sjoberg

1 augusti 2014 20:33

Hej
Alfred Nobels sista stora affar var att kopa Bofors och hans sista tunga post var som styrelseordforande for Bofors. Kopplingen med Bofors ar saledes mycket stark. Alfred hade ett sort intresse av kanoner och aged faktiskt sjalv en kanon som han skjot ut over medelhavet fran sin villa i San Remo. Denna koppling ar nogsamt morkad av den politiskt korrekta Nobelstiftelsen. Alltsa: BOFORS=NOBEL !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards