Bea Emilsson

Alla inlägg den 9 mars 2012

Av Emilsson - 9 mars 2012 11:35


Jag vet inte huruvida jag har någon talan kring det här området, vet inte hururvida jag borde yttra mig så döm mig inte, jag tänker bara högt.


Alfred Nobel är, enligt wikipedia, en kemist, uppfinnare, ingenjör, industrialist, donator och stiftare. Han "var en svensk kemist, uppfinnare av dynamiten och stiftare av Nobelpriset." dessutom.


Nobel industrier AB, "tidigare kemi- och försvarsindustrikoncern som bildades 1984 genom att dåvarande AB Bofors förvärvade KemaNobel." - wikipedia.

AB Bofors då, vad var det? Jo, (återigen enligt wikipedia) "ett svenskt industriföretag och vapentillverkare".

Namnet Nobel förknippas nu alltså med: dynamit, Nobelpriset samt en kemi- och försvarsindustrikoncern som samarbetar med vapentillverkaren AB Bofors.


Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman delade år 2011 på Nobels fredspris..

Nobels fredspris = Nobelpriset.

Nobel = allt jag nämde ovan.

Nobel = Nobelpriset.

Nobels fredspris = allt jag nämde ovan. Nej, nu stämmer det inte lika bra längre. Varför det? Hur kan en stiftare av Nobelpriset och där med också hans fredspris ha någon som hellst koppling till vapentillverkning i Bofors? Jag vet inte. Kanske har det något att göra med att en man vid namn Alfred Nobel råkade vara huvudägare i AB Bofors under 1894-1896. Hur kommer det då sig att uppfinnare av dynamiten och huvudägare i en vapenindustri också kan stifta ett fredspris i hans namn? Jag vet inte, I'm just saying.


Sverige = Skog och natur, IKEA och Alfred Nobel. Vill Sverige verkligen förknippas med denna Alfred? Dessvärre är inte detta den enda kopplingen till vapen när vi nämner vårat land. Nu med ett samarbete med Saudiarabien lär det i framtiden bli svårt att undvika den här kopplingen. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är mållös. Men en sak vet jag, om det fortsätter såhär så skäms jag över att vara svensk.



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards