Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 6 juni 2013

Den värld som jag känner och begriper

Av Emilsson - 6 juni 2013 11:56


Det finns stunder då jag längtar bort. Ändå är jag kvar här. Kvar i den värld som jag känner och begriper. Vintern är för lång och kostymen lite trång men ändå är det här den värld som jag känner och begriper: Tomas Andersson Wij – Mellanstora mellansvenska städer 

     Det finns mycket i den låten som beskriver vårat land utmärkt. Igenkänningsfaktorn är hög. Kanske ibland tragiskt hög. Som till exempel denna vers: Jag reser mellan mellanstora mellansvenska städer, och checkar in på mellanklasshotell. Och kommunerna har slogans och små hundar i rondellen, Nordeuropas största badhus och en granskog full av älg. Vi bor i ett mittimellan-lagom-land med mellanstora mellansvenska städer där invånarna har mellanstora drömmar. Mellanmycket hopp. Mellanhöga förväntningar på livet. Sverige; Du gamla. Du fria.

 

Jag håller med Tomas Andersson Wij om det han uttrycker i denna låt. Han längtar ofta bort, men är ändå kvar här. För det här är vad vi känner till, vad vi begriper och vad vi är vana vid. Trygghet. Vi vet att vintern kommer och varar längre än någon annan årstid. Vi vet att det kommer snö. Vi vet att när våren kommer så kommer också svenskarna att trycka sig mot husväggar för att lapa årets första solstrålar. Vi vet att när sommaren kommer får ingen svensk sitta inne med gott samvete - är det sol ute ska svensken vara ute, inga undanflykter. Men jag gillar det. Jag gillar det förutsägbara med svenskar. Jag kan tycka det är sött. Och det är vad jag själv begriper. Jag är van.

 

Men mellanstora drömmar, att ta mellanmycket plats och sjunga mellanstarka toner i kyrkan, det har jag lite svårt för. Varför kan vi inte bara kasta bort begreppet "lagom" i vissa sammanhang? Lagom är ett bra ord, ett fantastiskt ord ibland, men inte alltid. Dröm! Ta din plats, annars tar någon annan den! SJUNG UT! Varför spara på krutet när du inte har något speciellt tillfälle att spara det till. Sjung slut på all energi du någonsin haft, sjung bara sjung! Min lärare från Estetiska Programmet i Bollnäs sa till oss på studenten: "Lova mig nu en sak; när ni blir föräldrar - va inte dom som mimar eller nynnar tyst i bänken! Va dom som visar barnen att det ska sjungas om det ska sjungas. SJUNG!"
     De där orden är idag så kallade "osvenska". Det finns mycket som är osvenskt. Att stå för nära någon när du pratar med denne. Sjunga så att bara du hörs i en mellantyst skara människor i kyrkan, på skolavslutningen, på nationaldagen. Det är osvenskt. Men varför? Nu tycker jag att vi ändrar på den trenden.

Nu tar vi i. Från tårna.

Nu ska vi prata med främlingar och låta oss hänföras av möten med personer som är olik oss själva.

Nu ska vi drömma. Stort! Det är inte tuffa tider för en drömmare. Det blir det aldrig, så länge du bara drömmer.


Men visst, jag är ju faktiskt född i Sverige. Jag råkar vara matad med svensk kultur. Så svennen i mig säger nu till mig: "GÅ UT! Det är sol!" För man ska ju "passa på". Så jag måste väl göra så då. Gå ut och passa på.


Glad nationaldag på er alla. Det firar vi med den här (OTROLIGT VACKRA) versionen av vår mellansvenska nationalsång. Lyssna och gå sen ut i solskenet. Vad skulle kunna vara mer svenskt än så?





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards