Bea Emilsson

Alla inlägg den 19 augusti 2010

Av Emilsson - 19 augusti 2010 21:15


Jag har börjat engagera mig mer i allt runt omkring valet nu i september. Jag har en åsikt som jag håller starkt på men samtidigt är jag ganska öppen för andra förslag, så länge det är bra förslag.

     Jag gjorde ett test på STVs hemsida. http://svt.se/val Det var faktiskt ett väldigt bra sådant. Jag har provat många olika men förstår inte riktigt alla gånger vad resultatet grudas på då jag inte alls håller med om förslaget på vilket parti just jag ska rösta på. SVTs test var dock inte som alla andra. Jag fick tala om från början vilket parti jag redan håller med och jag skulle välja tre stycken. På så vis kunde jag välja de partier jag överväger mellan och sedan se vilket av dem som stämmer in bäst med vad jag tycker är viktigast. Prova du också och se. Jag blev mest miljöpartiet, därefter socialdemokraterna (??) och sist folkpartiet. Jag håller med miljöpartiet inom de flesta, jag kan inte säga alla, frågor. Folkpartiet har en ganska bra syn på skolan men tyvärr inte mer än så. Socialdemokraterna är ofta allt för mycket vänster för mitt tycke. Det tråkiga är att om jag röstar på miljöpartiet så får jag resten av vänsterpacket på köpet. Det är lite synd då jag faktiskt röstar på ett enskilt parti och inte tre. De är ju trots allt ganska olika inom sina huvudfrågor. V är galet mycket för jämnstäldhet (vilket jag avskyr), S tjatar ständigt om de sjuka och A-kassan (vilket jag inte har en så stark kämparglöd för) och sen MP som jag troligtvis kommer att rösta på trots att jag varken gillar S eller V. Min fråga är bara, varför kan inte partierna vara ensamma och stå för sin sak och inte bilda pakter? För nu, i dagens läge, finns det i princip bara två partier att rösta på. Höger eller vänster.



Förresten så har jag redan fått en liten arbetsskada, eller ska jag kanske säga studieskada. Jag tecknar för mig själv det jag tänker. Haha!

     Jag kan berätta lite kort om vad som hänt idag.

     Vi hade Tsp på morgonen med Stefan då vi fick se lite om honom. Han pratade om sig själv och sedan fick vi intervjua varandra i små grupper. Efter det, svenska då vi tragglade ordspråk hela lektionen. Vi gjorde en tävling med liknande memory-kort, vilket det stod ordspråk på och vi skulle förklara ordspråkets innebörd. Den som kunde flest vann. Jag och Viktoria förlorade. Blä!

     Efter denna förmiddag åkte vi in till Umeå för att fika med tvåorna och utöver det få öva på vårt teckenspråk. Tvåorna fick endast teckna och tanken var väl att vi också skulle göra det men lite fick vi fuska med att bokstavera. Viska svaret till den som inte förstod men det gick för det mesta bra. Jag förstår inte riktigt alla gånger (det gör nog ingen av oss än) men tvåorna säger ständigt "vid jul kommer ni vara förundrade över hur mycket ni kan." Jag får väl ha tålamod som vår döva lärare Lena sa till mig upprepade gånger idag under fikastunden i Umeå. Jag är kanske en ganska otålig person ändå, fast jag alltid trott motsatsen...


Av Emilsson - 19 augusti 2010 19:36


Jag skulle vilja tillägna ett blogginlägg till (enligt mig) den bästa fotografen inom fotokonstens historia. Visseligen har jag inte sett alla heller men av dem jag sett är Robert Doisneau, Paris 1912, den bästa. Så i brist på annat att skriva om gör jag det här. Ett inlägg tillägnat denna genuina, genialiska fotokonstnär.


  


 



    


 


 


  


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards