Bea Emilsson

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2010

Språkpolisen!

Av Emilsson - 13 oktober 2010 17:47


Jag påstår inte att jag är felfri. Jag påstår inte att andra bör vara det heller men en sak är säker, det finns inget som retar mig mer än språkfel. Språkfel på ställen där de inte borde existera. Till exempel i böcker.

     Jag har nu läst ut Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. I mitten av boken, eller möjligtvis strax därefter, fann jag det språkliga fel jag avskyr mest. Den uppenbara svårigheten att skilja på grund av från tack vare och tvärt om. Att inte ens en författare, vars bok troligtvis blivit korrekturläst flera gånger, inte har gjort rätt.

     Det är mycket synd att jag inte gjorde någon notering i boken, därav jag kan inte återberätta felet, tyvärr. Jag kan istället ge ett exempel på hur det brukar se ut (i allt för många fall) och hur det faktiskt ska se ut.


Exempel:

"Det är så härligt väder idag på grund av solen." - FEL

"Det är så härligt väder idag tack vare solen." - RÄTT

på grund av har en nervärderande ton ska den absolut inte användas i glada och positiva sammanhang. Detta är ett allt för vanligt fel. Visst går det väl att använda tack vare fel också men det är mindre vanligt. Det är inte ofta någon skriver: "Jag mår så fruktansvärt dåligt idag tack vare att min farmor dog igår." Nej, det felet gör nog ingen så varför göra fel i på grund av-sammanhang?!


Vad som utöver detta språkfel gör mig tokig är särskrivningar. Visst, jag erkänner att jag själv kan ha slarvat ibland men det bör inte ske allt för ofta då jag gärna kollar mina texter en extra gång. En särskrivning kan vara det mest pinsama att göra då innebörden blir en helt annan. (De kan ju även bli rätt roliga)


Exempel:

"Jag är en sjuk sköterska utan vidare utbildning." - FEL

"Jag är en sjuksköterska utan vidareutbildning." - RÄTT

Ja, ni förstår ju säker och vet nog hur det brukar se ut. Hur som helst blir jag tokig när det inträffar.


Nu har jag klagat tillräckligt för idag. (Det är förresten sällan jag klagar här på bloggen.. Eller?) Det var min svenskalärare, Aina som tyckte att jag borde ta upp problemet på min blogg, om jag hade någon. Jag svarade: "Det har jag ju faktiskt, det ska jag göra!" Så nu, Aina är det gjort!


Se upp för språkpoliser, de finns överallt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilsson - 4 januari 2015 10:06

  Nyskriven låt finns nu upplagd på Youtube:     Besök även Min hemsida: http://beatriceemilsson.se Sound Cloud: https://soundcloud.com/beatrice-emilsson Eller se fle klipp på min Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/BeaEmil ...

Av Emilsson - 30 december 2014 12:55

  Musik är något som ständigt fyller mina öron med ljud. Det är sällan helt tyst hemma hos mig. Spotify är en av dessa ljudlkällor och där har det sammanställts att jag har lyssnat på 14 377 minuter musik bara i deras musiktjänst. P3, skulle jag sä...

Av Emilsson - 17 december 2014 09:54

Kära Björn Söder! Du säger att en inte kan vara både same och svensk samtidigt. Inte heller jude och svensk eller kurd och svensk samtidigt. För att 100% är den maximala procentenheten, för att 200% inte är möjligt. Då vill jag fråga dig, Björn Söd...

Av Emilsson - 12 november 2014 12:00

  Jag deltog i Visions Jämställdhetsutbildning med fokus på opinionsbildning igår. Jag anmälde mig till utbildningen för en dryg månad sen och kände då att det skulle bli jättekul. Sen började jag tvivla. "Är jag verkligen rätt person för det här? ...

Av Emilsson - 6 oktober 2014 13:20

  I dagens DN står det om den vikariebrist i skolorna som orsakar att lektioner måste ställas in på högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Jag läser: "Med några få undantag svarar samtliga att det trots vikariepooler och andra lösningar är...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards